Share

Dezvoltarea și actualizarea constantă a curricumului școlar ar trebui să reprezinte o prioritate pentru societatea românească. Concepte precum importanța inserției pe piața muncii, dezvoltarea competențelor-cheie, adoptarea unui stil de viață sănătos și sustenabil trebuie să fie prioritare pentru actorii actului educațional.

Aceste obiective pot fi atinse doar prin educarea responsabilă a generațiilor viitoare.

Schimbarea este considerată unul dintre elementele definitorii ale societăţii actuale

Ultimii ani au adus cu ei multe probleme sociale, economice şi politice, care, deşi au marcat societatea și lumea în care trăim, sunt departe de a-şi fi găsit soluţiile. Sistemul educațional global adoptă constant metode inovative cu scopul de a pregătii copiii pentru noile provocări din societatea actuală.

Astfel, elevii sunt încurajați activ să ia parte la dezbateri pe diverse teme sociale. Încercând să ofere o baza informațională în cât mai multe domenii de activitate, pedagogia, a introdus cursuri opționale pe care elevii le pot alege din curriculum.

În societate românească, au existat de-a lungul timpului mai multe discuții despre importanța acestor ore de optional și necesitatea actualizării curricumului nevoilor de actualitate. Constatăm cu tristețe că funcționăm după aceleași planuri-cadru de mai bine de 15 ani. Deși au existat diverse demersuri, de-a lungul timpului, nu au fost luate măsuri care să aducă îmbunătățiri radicale.

Citeste si   Cum să ZÂMBIM fără să ne fie FRICĂ? Dr. Dragoș Christian ZELINSCHI: ”LIPSA de preocupare pentru igiena ORALĂ supune pacientul la TRATAMENTE stomatologice complexe”

Planurile-cadru ale școlii românești includ foarte multe informații teoretice”

În contextul în care sistemul educațional nu este unul care să se bazeze pe personalizarea actului educațional pentru fiecare elev (așa cum este prevăzută o educație incluzivă), materiile opționale sunt singurele ore care ar putea să reflecte interesele și să vină în completarea nevoilor reale ale elevilor.

Planurile-cadru ale școlii românești includ foarte multe informații teoretice (care trebuie învățate ca atare, pe de rost), iar elevului, după 13 ani de școală, îi lipsesc informații elementare pentru viață, fie că aparțin educației pentru sănătate, educației juridice, ecologice sau financiare.

Cred că școlile joacă un rol foarte important, pentru că au puterea de a propune orice fel de opțional și ar putea aduce o schimbare de care tinerii au nevoie” a declarat Alina Sava, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Iași

Întrebată dacă crede că orele actuale de opțional răspund nevoilor elevilor ieșeni, Alina Sava, președinte al CJE Iași a declarat:

Această întrebare ne-am adresat-o și noi și în urma consultării elevilor atât anul trecut, cât și anul acesta, 40% dintre beneficiarii educației ne-au transmis că materiile opționale nu le satisfac nevoile (consultare bazată pe chestionarea a 1183 de elevi). Deseori, materiile opționale sunt aceleași ore de la clasă (matematică, limba și literatura română, științe etc.), nu vin cu nicio noutate și se desfășoară ca ora de curs obligatorie.

În rândul elevilor se instalează o oarecare monotonie, iar orarul devine greoi și neplăcut. Astfel, sistemul educațional uită să ne învețe domenii de care avem nevoie, de care societatea are nevoie și care ar putea aduce un real beneficiu atât pentru dezvoltarea noastră, cât și pentru viitor.”

Rezultatul pe care îl are implementarea acestori cursuri este ridicarea gradului de conștientizarea problemelor sociale

Elevii își formează opinii veridice despre fiecare domeniu și fenomen social. Aceștia sunt încurajați să-și exprime opinia în legătură cu diverse teme, să înțeleagă cauzele și efectele pe care le au opiniile lor în societare. Prin încurajarea comunicării, elevii se dezvoltă și devin treptat cetățeni conștienți și responsabili.

În momentul de față, orele opționale servesc la aprofundarea materiei, care uneori se întâmplă să fie prea amplă pentru înțelegerea ei în doar câteva ore pe săptămână. De asemenea, în clasele de liceu unde există o majoritate care dorește să se pregătească într-un anumit domeniu (pentru examenul de bacalaureat sau pentru facultate), aceste materii opționale pot fi de mare folos și pot ajuta elevul să studieze o arie, chiar dacă nu este parte din specializarea profilului.

Dacă materiile opționale ar reprezenta educație non-formală și ar aborda domenii de interes pentru dezvoltarea elevilor, cred că rezultatul s-ar reflecta nu doar în rezultatele școlare, ci și în evoluția societății. Un elev informat și cu o experiență în dezvoltarea personală, va avea motivația să devină un bun cetățean, să se pregătească corespunzător pentru viața de adult și să fie responsabil în parcursul său educational”, a declarat Alina Sava, președinte CJE Iași.

Provocările educației în contemporaneitate sunt diverse și impactul lor asupra copiilor este studiat mult mai atent decât în trecut. Necesitatea regândirii educației din spațiul românesc implică reformarea cadrelor didactice, pe lângă reformarea educației formale și nonformale.

Citeste si   5 ani de ÎNCHISOARE pentru fostul PRIMAR al IAȘULUI, Gheorghe NICHITA în dosarul UTI-IBC

Profesorii ar trebui să poată face față provocărilor sociale prezente și viitoare, încercând să observe și latura psihologică a elevilor și să o coreleze cu performanța lor academică.


Share

LĂSAȚI UN MESAJ