Share

           Ne aflăm într-o perioadă  în care ne întrebăm ce putem face pentru a avea grijă de corpul nostru, ne gândim cum să ne creștem imunitatea

Pe parcursul întregului an putem să contribuim la o bună funcționare a sistemului imunitar prin alimentație. Încercăm atât cât putem să gătim, să nu facem risipă de alimente și să cumpărăm cât mai responsabil produse alimentare.

Cum este bine să mâncăm?

În acest demers ne folosim de piramida alimentelor, care este adaptată pentru întreaga populație generală. Astfel un aport de 2-3 porții de fructe și 3-4 porții de legume în fiecare zi. Acestea sunt carbohidrați care au o absorbție lenta și în alimentația noastră este recomandat să reprezinte cantitatea majoritara de mâncare pe care o consumăm.

Aduc în organism minerale, vitamine, fibre și ne ajuta să avem energie, o digestie sănătoasă și un sistem imunitar puternic. Ai nevoie de 200 de g de legume la o masă, deci asta ar trebui să fie principala categorie de alimente pe care o căutăm la cumpărături. Legumele și fructele congelate sunt la fel de bune cu cele proaspete, uneori au un conținut mai mare de vitamine și un preț mai avantajos în comparație cu cele proaspete.

Citeste si   Vrea să ne reprezinte în PARLAMENT dar are datorii la FISC de 292.680 LEI! Acestea sunt realizările PMP-istului Adrian ACOSTOAIEI

Ce alte alimente sunt importante?

O altă categorie sunt cerealele integrale care și ele trebuie să facă parte din alimentația noastră, câteva exemple: pâine, paste integrale, orez brun, cartoful (aparține acestei categorii datorită conținutului crescut de amidon). Nu ne țin foarte mult de foame și cel mai bine este să le combinăm cu legumele.

Lactatele și produsele din lapte 2-3 porții pe zi (de exemplu un pahar de lapte/un pahar de iaurt și 2 felii subțiri de telemea). Carne slabă 1-2 porții pe zi, aici intră ou, pui, cotlet de porc, pește și mazăre, fasole. Peștele este recomandat să se consume 2 porții pe săptămână ( 1 porție = cât palma noastră). Din alimentația noastră nu ar trebui să lipsească nucile ( nuci, migdale, caju, alune etc) 20-30 de grame în fiecare zi pentru aportul de grăsimi sănătoase de care corpul nostru are nevoie.

Citeste si   Bioinginerul medical Alina BELU preia conducerea la Spitalul de COPII ”Sfânta Maria” IAȘI

Este bună ciocolata?

Alimente pentru diverse pofte – ciocolata, alcool, dulceața, prăjituri in cantitate moderată – o data pe săptămâna e chiar recomandat să ne oferim un răsfăț, mai ales în perioadele stresante din viața noastră. 50-100 de g pe săptămâna e mai mult decât suficient pentru acoperirea poftelor.

Alcoolul nu ar trebui sa depășească 2-3 pahare pe săptămâna, pare că aparent ne ajută să ne relaxăm, în realitate accentuează anxietatea, iar pe fondul unei stări generale proaste, poate da dependentă sau poate agrava stările emoționale negative.

Importanța lichidelor

Hidratarea nu trebuie neglijată, 2 L de apă sau 30-40 mL/ kg corp (individualizat pentru fiecare persoană în parte). Dacă consumăm apă îmbuteliată este bine să schimbăm firmele o dată la 2 săptămâni pentru a schimba aportul de minerale pe care le aducem în corp din această sursă, iar dacă consumăm apă de la cana cu filtru să avem grijă ca acesta să nu scoată toate mineralele din ea.

Activitatea fizică

S-a demonstrat științific că există o legătură directă între activitatea fizica și starea de bine, deoarece corpul face substanțe care produc fericire și ne eliberează de anxietate, stres. Un aport mai mare de energie din alimentele pe care le consumăm într-o zi se echilibrează prin activitate fizică deoarece se consumă energia în exces, iar balanța aportului energetic se echilibrează.

Citeste si   Dr. Florin ROȘU este noul MANAGER al Spitalului de BOLI Infecțioase IAȘI

Este greu să ne apucăm – mai ales pe fondul unei stări generale proaste, dar din motivele prezentate mai sus nu ar trebui ca activitatea fizică să lipsească din viața noastră de zi cu zi (30-45 de min/min 7 000 – 10 000 de pași zilnic).

Diana-Ionela Grădinaru este absolventă a specializării de Nutriție și dietetică de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa”, Iași; acum studiază  Master-ul Nutriție și dietetică profilactică și curativă an II, în cadrul aceleași universități. Este Coordonator principal al Voluntarilor de la Traista cu sănătate. Tradiții sănătoase pentru copii sănătoși: “de 4 ani sunt în acest proiect de suflet, dar și în alte programe de voluntariat din cadrul universității.”, a precizat aceasta.


Share
DISTRIBUIȚI
Redactor-Șef al Ziarului Buna Dimineața Iași. Experiență în domeniul administrației publice atât la nivelul instituțiilor publice de pe raza municipiului Iași cât și a UAT-urilor care își desfășoară activitatea la nivel județean! CONTACT: 0771.324.701 email: office.bunadimineataiasi@gmail.com sau office@bunadimineataiasi.ro

LĂSAȚI UN MESAJ