În această săptămână, în cadrul rubricii Interviul Săptămânii, discutăm cu doamna Beatrice RANCEA, fost director interimar la Opera din București, actual manager general la Opera din Iași și jurat în cadrul show-ului de la Kanal D, „Îmi place Dansul”.

R: Cât de dificilă a fost trecerea de la funcția de regizor la cea de manager?

Beatrice RANCEA: Este o trecere importantă deoarece, așa cum se știe nu orice interpret poate să fie un maestru foarte bun, exact cum un maestru foarte bun nu trebuie să fie și un interpret foarte bun.

A fi regizor nu este ușor, am putea spune că regizorul e „miezul“ şi toată lumea se bazează pe el. Trebuie să-i conduci, să-i împaci pe toţi şi nu sunt puţini. De la departamentele artistice la cele tehnice, toți se bazează pe tine. Fiecare decizie pe care regizorul o ia influenţează felul în care va arăta spectacolul, este o muncă care la final îți aduce o satisfacție greu de explicat.

A fi manager implică în primul rând, a ști să gestionezi lucrul cu foarte multe persoane, cu atât mai mult în operă unde colectivul este mult mai mare spre deosebire de colectivul dintr-un teatru.

Practic, dacă un regizor gestionează și coordonează destinul unui spectacol, un manager regizează destinul unei instituții, creează spectacolul acesteia, planifică și realizează obiectivele propuse astfel încât activitatea să meargă bine, colectivul să fie pus în valoare, iar  celelalte compartimente care sunt implicate în actul artistic să fie motivate și dedicate.

R: Care a fost cel mai emoționant moment, din viața artistică, de care ați avut parte până în prezent?

„Emoțiile ajung să oglindească atitudinea noastră față de realitate și uneori ne copleșesc”

B.R: Pentru mine toate momentele sunt extrem de importante, de la prima repetiție, momentul în care te întâlnești cu o nouă distribuție, până la seara premierei, seara unui debut în care ai ajutat un tânăr să obțină și să joace într-un rol important. De altfel, ne putem mândri cu o cifră record pe care am avut-o în stagiunea trecută, 139 de debuturi pe compartimentul balet și orchestră.

Este greu să faci o clasificare a momentelor emoționante deoarece atunci când te implici și pui suflet în ceea ce faci emoțiile ajung să oglindească atitudinea noastră față de realitate și uneori ne copleșesc, fără ca noi să le mai putem controla.

R: Având în vedere debutul stagiunii din acest an, ce surprize și noutăți aveți pentru publicul ieșean?

„Vom oferi publicului spectacole cu debuturi surpriză, care să îi cucerească și să îi încânte”

B.R: Cu sprijinul Primăriei, am realizat a IX-a ediție a spectacolului „Magia serii în sunet și lumină”, spectacol emblematic pentru instituția noastră, care marchează și începutul stagiunii.

Vom oferi publicului spectacole din repertoriu în care pregătim debuturi surpriză, vom include elemente noi care să ofere publicului momente magice, care să îi încânte și să îi cucerească, care să îi facă să își dorească să revină. Vom încerca să creem spectacole de o graţie şi eleganţă desăvârşită.

Din păcate, din cauza problemelor financiare cu care se confruntă toate instituțiile de cultură din țară, nu este doar cazul Operei din Iași, nu putem avea o premieră cel puțin nu în acest moment. Bugetul existent nu ne permite să realizăm o producție mare de operă, deoarece o astfel de producție necesită un buget care să acopere costurile cu costumele, un decor impresionant și tot ce sta la bază construirii unui spectacol grandios.

R: Cum i-ați descrie pe tinerii artiști care, poate se află la primul lor spectacol pe scenă?

„Principala mea preocupare a fost și încă este evidențierea și oferirea unor noi experiențe tinerilor interpreți din balet și din ansamblurile de canto”

B.R: Unul dintre punctele incluse în proiectul managerial pe care l-am depus acum 8 ani, a fost lansarea tinerilor în lumea operei și a baletului, proiect pe care l-am susținut și pe care îl susțin în continuare.

În ceea ce privește lumea operei, este foarte greu să pătrunzi ca tânăr interpret. Este nevoie de zeci de ani de muncă și efort pentru a putea primi o audiție. Spre exemplu înaintea venirii mele la Iași au existat tineri care au stat și 5 ani așteptând șansa aprobării unei audiții. Gândiți-vă că unii așteaptă ani de zile pentru a obține o mică audiție, de șansa unui debut nici nu mai vorbim.

Principala mea preocupare a fost și încă este evidențierea și oferirea unor noi experiențe tinerilor interpreți din balet și din ansamblurile de canto, care au o strălucire, cărora li se pot încredința roluri solistice și care pot oferi un spectacol de excepție în care emoția să fie transmisă și transpusă în fiecare mișcare, în fiecare notă atinsă. Pentru unii artiști activitatea în ansamblu este benefică, este maximul pe care îl pot atinge, însă pentru alții este o limitare, de aceea este nevoie de cineva care să îi poată remarca, de cineva care să le ofere posibilitatea să crească, să evolueze și să bucure spectatorii prin prestațiile pe care le vor avea.

Să nu uităm că pentru mulți artiști, scena ieșeană reprezintă o rampă de lansare unde mulți tineri talentați au debutat, au obținut roluri care i-au ajutat să ajungă artiști cu cariere naționale sau internaționale remarcabile.

R: Ce creații românești poate vedea publicul ieșean în stagiunea care a început?

B.R: Mă bucur foarte mult că avem în repertoriu opera „Ecaterina Teodoroiu”, lucrare ce a fost realizată în cinstea evenimentului ce a avut loc anul trecut, și anume Centenarul. Este o operă care nu s-a jucat de mai bine de 40 de ani și care implică toate compartimentele, care a fost în regia unei debutante și care va oferi privitorilor un spectacol plin de emoție și grație.

R: Ce planuri aveți pentru viitor?

„Ne dorim să răsplătim încrederea și devotamentul publicului prin spectacole de calitate, pline de emoție și grație”

B.R: În primul rând îmi doresc să întreținem spectacolele pe care le avem în repertoriu, să păstrăm calitatea artistică a spectacolelor și cât mai multe premiere deoarece avem putere, avem forța necesară punerii în scenă a unor spectacole diversificate şi bogate, cu numeroase titluri din creaţia lirică universală.

Avem potențial artistic, uman extraordinar, avem oameni foarte talentați, dedicați și motivați, de aceea ne dorim să avem sprijin financiar prin care să ne ținem aproape colaboratorii permanenți fără de care nu am putea activa și fără de care nu am putea oferi iubitorilor de balet și operă spectacole la nivelul așteptărilor.

R: Cum simțiți publicul ieșean prezent la spectacolele de operă și balet?

B.R: Spre bucuria mea publicul ieșean este unic în România, este un public extraordinar, cald, elevat, „școlit”, care știe ce înseamnă un spectacol de operă și de balet, care nu poate fi păcălit. Nu pot să spun decât că mă bucur că avem parte de un asemenea public, deoarece reacțiile acestuia susțin atât calitatea spectacolului oferit  cât și intensitatea emoțiilor transmise.

Este un public care știe să respecte calitatea și munca din spatele unui spectacol, care înțelege și care trăiește alături de fiecare artist de pe scenă și care știe să aprecieze actul artistic la adevărată sa valoarea.

LĂSAȚI UN MESAJ