Share

Spre deosebire de carbohidraţi şi grăsimi, proteinele nu sunt doar o sursă majoră de energie, ci au un rol extrem de important în procesul de creştere şi dezvoltare al corpului

Proteinele fac parte din cei trei macronutrienţi necesari. Aproape toate produsele de origine animală (carnea, ouăle, produsele lactate, peştele) conţin cantităţi semnificative de proteine, dar în acelaşi timp, acestea pot fi asimilate şi din alte alimente precum: fasolea, mazărea, nucile şi seminţele, în timp ce legumele şi cerealele conţin cantităţi mai mici de proteină.

Citeste si   USR-PLUS, sancționată pentru CAMPANIE ilegală la IAȘI

Tipuri de proteine

Proteinele sunt compuse din mici unităţi numite aminoacizi. Aminoacizii sunt compuşi organici, care conţin structuri realizate din elemente precum: nitrogen, hidrogen, carbon şi oxigen. În total, există 20 de aminoacizi diferiţi, care se împart în două grupe principale. Nouă dintre aceştia poartă numele de aminoacizi esenţiali, ceea ce înseamnă că organismul nu îi poate produce singur, motiv pentru care trebuie să-i asimilăm din alimente.

Citeste si   Mihai CHIRICA, rețeta ÎMBOGĂȚIRII rapide ca bugetar!

Ceilalţi 11 poartă numele de aminoacizi nonesenţiali, deoarece organismul este capabil să-i sintetizeze din aminoacizii esenţiali sau din procesul normal de împărţire a proteinelor.

Atunci când o proteină este o sursă care deţine toţi cei nouă aminoacizi esenţiali, o putem numi o proteină completă. Toate produsele de origine animală sunt proteine complete, la fel şi soia. Atunci când o proteină are un conţinut scăzut de aminoacizi esenţiali este considerată incompletă (majoritatea alimentelor din plante sunt proteine incomplete).

Citeste si   USR-PLUS, sancționată pentru CAMPANIE ilegală la IAȘI

Vestea bună pentru vegani şi vegetarieni este că aminoacizii esenţiali pot fi asimilaţi în urma unor cantităţi variate de proteine incomplete.

Proteinele sunt împărţite astfel încât să ajungă în tot corpul. Indiferent de tipul de proteină, completă sau incompletă, principalul obiectiv al organismului este de a împărţi toate unităţile de aminoacizi. Acest proces necesită mai mult timp şi efort faţă de carbohidraţi, dar nu la fel de mult ca în cazul grăsimilor.


Share
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ