Consiliul Județean al Elevilor Iași se opune vehement fenomenului de segregare a romilor în mediul școlar și trage un semnal de alarmă cu privire la lipsa de implicare și indiferența manifestată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în această situație

Consiliul Județean al Elevilor Iași, structura de reprezentare a elevilor la nivelul județului Iași, se opune vehement fenomenului de segregare a romilor în mediul școlar, sesizat în cazul Școlii Gimnaziale „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ și al Școlii Gimnaziale „Ion Neculce“, și trage un semnal de alarmă cu privire la lipsa de implicare și indiferența manifestată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în această situație.

În urmă cu câteva zile, a fost semnalat public faptul că în cadrul Şcolii „Bogdan Petriceicu Haşdeu“, cei mai mulți elevi de etnie romă înscrişi la acea unitate de învăţământ au fost repartizaţi într-un singur corp de clădire. Simultan, la a doua școală menționată, unde sunt înscriși îndeosebi elevi de etnie romă, clasele au un efectiv subdimensionat, de aproximativ 13-15 elevi.

La pol opus se află Școala „Titu Maiorescu”, aflată în apropiere, în cazul căreia clasele au depășit efectivele maxime de elevi. Un etaj de la Școala Gimnazială „Ion Neculce“ a fost raportat ca fiind folosit în acest moment de elevi din învăţământul primar de la Școala „Titu Maiorescu“, iar reprezentanţii comunităţii rome din Iaşi susțin că s-a decis ca elevii romi să aibă pauze la ore diferite pentru a nu interacţiona cu ceilalţi elevi.

Educația incluzivă de calitate este esențială pentru un sistem de învățământ bun

Educația incluzivă de calitate este esențială pentru un sistem de învățământ bun, un sistem de învățământ care să reușească să formeze corespunzător viitorii adulți, fără a le încălca drepturile, asigurând un mediu primitor și tolerant de dezvoltare, care să faciliteze un proces de învățare real, cu efecte pozitive pe termen lung. În contextul în care discriminarea încă se regăsește în mediul școlar, iar autoritățile nu fac nimic în această privință, ci, dimpotrivă, aleg să mușamalizeze cazurile de acest fel, nu se poate vorbi despre un sistem educațional calitativ.

Problematizarea discriminării în România a fost adusă în prim-plan de multe ONG-uri, dar niciodată luată în considerare de decidenți

 „Problematizarea discriminării în România a fost adusă în prim-plan de multe ONG-uri, dar niciodată luată în considerare de decidenți. În contextul în care actorii implicați în sistemul educational, și nu numai,  nu au disponibilitatea de a trece peste preconcepții, de a dori să cerceteze dincolo de etichete și de a da o șansă zonelor vulnerabile, ajungem într-o stare alarmantă: copiii au de suferit din cauza comportamentelor adulților (ce uneori se oglindesc în manifestările noilor generații), încălcându-se drepturi fundamentale, precum dreptul la educație.

Stimați părinți, îndrumați-vă copiii să-și iubească semenii, iar dragi colegi, oricând sesizati un caz de discriminare, nu rămâneți simpli martori, pentru a vă transforma în complici. Sesizați mai departe un asemenea caz și susțineți-vă colegii care sunt victimele unui astfel de fenomen. Consiliul Județean al Elevilor Iași face apel către toți decidenții pentru a adopta strategii de combatere a discriminării”, declară Alina Sava, secretar al Consiliului Județean al Elevilor Iași

Considerăm situația ca fiind inacceptabilă, motiv pentru care solicităm sancționarea conducerilor școlilor responsabile de actul segregării elevilor de etnie romă și adoptarea unor măsuri urgente pentru integrarea corespunzătoare a acestora în colectiv. De asemenea, somăm Inspectoratul Școlar Județean Iași să se asigure că evenimentele nu se vor repeta și să ia atitudine în privința fenomenului de segregare de la nivelul județului.

2 COMENTARII

  1. Dragi elevi din CJE, cate activitati ati facut in ultimii 2 ani (ca sa nu spunem 5), care sa reprezinte interesele elevilor din judet?In afara de faptul ca vanati articole in presa, care este, mai exact rolul vostru? De cate ori ati fost in cele 2 scoli pe care le criticati atat de aspru sa desfasurati activitati cu elevii de acolo?De cate ori ati fost in mediul rural sa vedeti realitatea din teren?Care a fost reactia voastra cand ati aflat ca scoala din Slobozia – Voinesti are un numar mare de elevi (printre care si romi) care NU frecventeaza scoala?Cine s-a sesizat atunci, ce ati facut voi si ce a facut Partida Romilor, in situatiile semnalate? Este foarte evident atacul indreptat, in mod constant si nejustificat, spre anumite institutii, insa nu asta rezolva problema de fond. Nu e dreptul elevilor sa se inscrie in orice scoala doresc, in Romania? Nu asta a cerut si CNE? Nu este datoria scolilor sa fie sau sa devina atractive pentru a creste numarul de elevi?Sa nu spuna cineva ca doar la Scoala Ion Neculce sunt elevi romi, pentru ca sigur sunt in multe alte scoli si sigur nu are nimeni nimic de impartit cu ei. Este foarte usor sa scoatem din context si sa prezentam opiniei publice doar aspectele care sa convinga cititorii ca, subit, CJE si Partida Romilor au inteles care este rolul lor. Nu prea am inteles ideea cu pauzele; daca elevii de la o scoala au pauza intr-un anumit interval orar fata de altii inseamna ca nu toti incep cursurile la aceeasi ora, adica 8.00.Unii sunt poate ceva mai practici si doresc sa evite traficul infernal din Iasi. Cred ca ar fi mult mai util pentru comunitate ca toate institutiile sa faca eforturi in directia combaterii discriminarii si a segregarii, nu doar sa surpe ce fac altii si sa instige la ura, mai ales cand nu e cazul. E trist sa constati ca, de cand a inceput anul scolar, atacurile sunt indreptate spre scoli (Lic. Cuza, Lic.de Informatica, T.Maiorescu etc ) si spre oameni care chiar au facut ceva ca lucrurile sa mearga mai bine, cu deschidere spre dialog onest si asumat.

  2. Dragi elevi din CJE, cate activitati ati facut in ultimii 2 ani (ca sa nu spunem 5), care sa reprezinte interesele elevilor din judet?In afara de faptul ca vanati articole in presa, care este, mai exact rolul vostru? De cate ori ati fost in cele 2 scoli pe care le criticati atat de aspru sa desfasurati activitati cu elevii de acolo?De cate ori ati fost in mediul rural sa vedeti realitatea din teren?Care a fost reactia voastra cand ati aflat ca scoala din Slobozia – Voinesti are un numar mare de elevi (printre care si romi) care NU frecventeaza scoala?Cine s-a sesizat atunci, ce ati facut voi si ce a facut Partida Romilor, in situatiile semnalate? Despre cadrele didactice, noi stim ca umbla pe la portile tuturor sa vada ce se intampla cu elevii care nu ajung la scoala si ii insotesc pana la poarta casei pe cei care vin. Este foarte evident atacul indreptat, in mod constant si nejustificat, spre anumite institutii, insa nu asta rezolva problema de fond. Nu e dreptul elevilor sa se inscrie in orice scoala doresc, in Romania? Nu asta a cerut si CNE? Nu este datoria scolilor sa fie sau sa devina atractive pentru a creste numarul de elevi?Sa nu spuna cineva ca doar la Scoala Ion Neculce sunt elevi romi, pentru ca sigur sunt in multe alte scoli si sigur nu are nimeni nimic de impartit cu ei. Este foarte usor sa scoatem din context si sa prezentam opiniei publice doar aspectele care sa convinga cititorii ca, subit, CJE si Partida Romilor au inteles care este rolul lor. Nu prea am inteles ideea cu pauzele; daca elevii de la o scoala au pauza intr-un anumit interval orar fata de altii inseamna ca nu toti incep cursurile la aceeasi ora, adica 8.00.Unii sunt poate ceva mai practici si doresc sa evite traficul infernal din Iasi. Cred ca ar fi mult mai util pentru comunitate ca toate institutiile sa faca eforturi in directia combaterii discriminarii si a segregarii, nu doar sa surpe ce fac altii si sa instige la ura, mai ales cand nu e cazul. E trist sa constati ca, de cand a inceput anul scolar, atacurile sunt indreptate spre scoli (Lic. Cuza, Lic.de Informatica, T.Maiorescu, Ion Neculce etc ) si spre oameni care chiar au facut ceva ca lucrurile sa mearga mai bine, cu deschidere spre dialog onest si asumat.

LĂSAȚI UN MESAJ