ideall.ro

Fără capacitatea omului de a ordona şi de a organiza realitatea, Universul ar putea fi considerat o aglomerare incoerentă de obiecte şi evenimente

INTERVIU cu OTILIA TODOR, promotor al “metodei Feuerstein” în România și Decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației “Spiru Haret” din Brașov

Reporter: Bună dimineața doamna Todor! Mulțumim că ați răspuns afirmativ invitației redacției Ziarului Buna Dimineata Iasi. Cu îngăduința dumneavoastră am dori să oferim mai multe informații cititorilor noștri despre Metoda Feuerstein și bineînțeles despre dumneavoastră în calitate de promotor al acestei metode în România.

Conf.  univ dr. Otilia Todor: Bună dimineața dumneavoastră și cititorilor dumneavoastră! Deși eu locuiesc în Brașov, cu mare drag am răspuns acestei invitații pentru că Iașul a fost întotdeauna un oraș foarte drag inimii mele. Acesta este unul dintre motivele pentru care am început deja să pregătesc pentru Iași o serie de cursuri de formare pe această metodă la care ați făcut deja referire.

Rep: Înainte de a intra în prezentarea metodei dumneavoastră de lucru și a beneficiilor pe care le pot înregistra persoanele care urmează aceste cursuri, vă rugăm să ne oferiți mai multe detalii despre dumneavoastră!

Cine este OTILIA TODOR?

O.T.: În primul rând o mamă și în al doilea rând o persoană devotată unui domeniu realmente fascinant pentru condiția umană și anume psihologia. Sunt într-adevăr Decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrulSpiru Haret” din Brașov și Președinte al Asociației Feuerstein în România.

Personal cred foarte mult în efectele benefice pe care această metodă de lucru le produce asupra psihicului uman. Motiv pentru care am dedicat 10 ani din viață desăvârșirii ei în România.

Unul dintre motivele pentru care instrumentele folosite prin intermediul acestei metode m-au convins să o aprofundez, ulterior să o adopt ca mijloc de lucru, în etapa a treia să o patentez în România și acum, iată să o predau mai departe este că a trecut ceea ce eu numesc a fi PROBA TIMPULUI.

Rep: Într-adevăr, astăzi au apărut foarte multe tehnici respectiv metode și tot atâția traineri care le folosesc. Preponderent această creștere semnificativă pe piața “dezvoltării personale” în România este de dată foarte recentă.

Metoda și instrumentele folosite au fost desăvârșite într-un context istoric extrem de necesar umanității

“METODA FEUERSTEIN” recunoscută pentru RECUPERAREA COPIILOR SUPRAVIEȚUITORI ai celui de-al doilea Război Mondial ajunge și la IAȘI

Metoda Feuerstein utilizează un stil de predare numit mediere. Medierea înseamnă a preda informația într-o manieră semnificativă pentru participanţi, astfel încât să înțeleagă lecția și să o poată aplica în alte contexte.

O.T.: Acesta este și motivul pentru care eu am apreciat în mod deosebit faptul că Metoda Feuerstein are o istorie de 70 de ani. În al doilea rând, metoda și instrumentele folosite au fost desăvârșite într-un context istoric extrem de necesar umanității. Nu cred că exagerez absolut deloc punând lucrurile în această lumină!

Practic noi discutăm despre recuperarea supraviețuitorilor holocaustului din cel de-al doilea Război mondial prin intermediul acestor instrumente și implicit acestă metodă. Efectiv, o bună parte dintre copiii și adulții supraviețuitori, reîntorși sau stabiliți în noul stat creat – ISRAEL – au fost ajutați să își refacă viața și să își reclădească propriul destin prin intermediul Metodei Feuerstein. 

Inteligența nu este fixă, ci flexibilă, și poate fi modificată prin intervenții mediate

Rep: Care sunt principalele instrumente ale acestei metode?

O.T.: Pentru a deveni autonomi și independenți, capabili să ne adaptăm la schimbările rapide ale societății, avem nevoie ne dezvoltăm procesul de gândire, aptitudinile emoţionale și competențele sociale.

Oamenii obișnuiau să creadă că inteligenta se dezvoltă până la 16 ani cand ajungea la maturitate și așa rămânea ! Ceea ce era fals!

Programul de îmbogățire instrumentală Feuerstein, formează si dezvoltă aceste competențe, fiind folosit în întreaga lume, nu doar în România.

Potrivit cercetărilor lui Feuerstein, inteligența nu este fixă, ci flexibilă, și poate fi modificată prin intervenții mediate. Mai bine de 50 de ani, teoriile lui Feuerstein au fost aplicate atât în școli, cât și în clinici la nivel internațional. Mai mult de 80 de state din lume și-au însușit, în programe, aceste tehnici.

Metoda de îmbogăţire instrumentală Feuerstein face parte din categoria educaţiei cognitive şi se concentrează pe acea parte a educaţiei care este în cea mai mare măsură capabilă de schimbare: copilul şi educatorul său ( J. Lebeer, 2000).

Specificul concepţiei şi al metodei Feuerstein este tocmai accentul pus pe rolul adultului în apariţia unor progrese în gândirea şi în capacitatea de învăţare a copiilor

Părintele, educatorul, cadrul didactic sau alt intervenient devine, aşadar, organizatorul unor experienţe de viaţă, care să conducă la formarea cognitivă şi la schimbările ei structurale.

Experienţele de învăţare mediată explică diversitatea naturii umane şi capacitatea ei de a fi modificată.

Oamenii obișnuiau să creadă că inteligența se dezvoltă până la 16 ani când ajungea la maturitate și așa rămânea ! Ceea ce era greșit! Profesorul a demonstrat că inteligența se poate modifica pe tot parcursul vieții!

Această metodă a revoluționat practic modul în care evaluăm psihicul uman! A fost surprinzător să aflăm prin intermediul acestei metode faptul că, teoria conform căreia oamenii învață doar până la 16 ani este complet falsă!

Prin învățarea mediată (dirijata, condusă de un adult) Feuerstein a arătat capacitatea ființei umane de a-și modifica structura congnitivă, mai exact inteligenta.

Profesorul Feuerstein a pus la punct 14 intrumente diferite prin care pedagogii şi elevii pot dezvolta funcţiunile cognitive şi pot dobândi deprinderi de învăţare eficientă.

Rep: Ne puteți spune mai concret, cum funcționează Metoda Feuerstein?

O.T.: Metoda Feuerstein utilizează un stil de predare numit mediere. În termenii noștri, medierea înseamnă a preda informația într-o manieră semnificativă pentru participanţi, astfel încât să înțeleagă lecția și să o poată aplica în alte contexte.

În timpul sesiunilor, un mediator certificat de Institutul Feuerstein din Israel, conduce cursanții  prin sarcini cognitive tot mai complexe și lucrează cu aceștia asupra modului de analiză a problemei și a modului de rezolvare a acesteia sistematic.

Natura progresivă a instrumentelor, permite monitorizarea progresului cursantului

Fiecare instrument, cuprinde o serie de exerciții structurate de tip hârtie și creion, care treptat cresc nivelurile de dificultate și abstractizare. Sunt independente de conținutul fiecărei discipline și țintesc dezvoltarea funcțiilor cognitive, fiind ușor de transferat în toate situațiile educaționale și de zi cu zi.

Rep: Pentru că volumul de informații este deja destul de mare vă propunem să continuăm acest interviu într-o a doua etapă în care să ne oferiți detalii referitoare la natura beneficiilor pe care le au cei care folosesc în mod consecvent această metodă. Cred că ar fi interesant să aflăm mai multe informații și despre modul în care a decurs colaborarea Dvs cu părintele acestei metode de învățare, Profesorul  Reuven Feuerstein.

Conf. univ dr. Otilia Todor: Desigur, cu mare plăcere!

LĂSAȚI UN MESAJ