Share

Întrucât această perioadă este una extrem de stresantă pentru toată lumea indiferent de vârstă sau ocupație este foarte important să învățăm cum să ne adaptăm mai bine acestor schimbări pentru  a face o tranziție mai ușoară către un nou stil de viață

Chiar dacă nu este ușor, putem reuși acest lucru aplicând o serie de recomandări ce pot ameliora starea  de anxietate resimțită de mulți dintre noi, o stare de altfel normală în astfel de circumstanțe.

De unde apar sentimentele neplăcute?

Mare parte din anxietatea pe care o resimțim în aceste momente vine din senzația de nesiguranță cu privire la viitor sau la modalitățile în care vor face față autoritățile sau sistemul medical și este firesc uneori să ne simțim neajutorați. De aceea este extrem de important să încercăm să creăm o rutină ce ne poate oferi mai multă siguranță. Încercați să vă structurați activitățile zilnice respectând un anumit program.

Dacă puteți lucra de acasă, încercați să respectați orarul de lucru pe care îl aveați înainte de această situație. Stabiliți un orar fix pentru mese, activități cu copiii sau activități destinate îngrijirii personale precum gătit, curățenie. Astfel, veți avea un mai mare sentiment de control și satisfacție că v-ați îndeplinit obiectivele.

Importanța sportului

Faceți mișcare! Chiar dacă poate fi puțin mai dificil să practicăm diferite activități de natură sportivă la domiciliu, acest lucru este foarte posibil mai ales datorită numeroaselor resurse pe care le avem la dispoziție. Sunt foarte multe aplicații, canale de YouTube sau cluburi sportive care publica zilnic filmulețe cu diferite antrenamente pe care le putem face acasă. Putem opta pentru antrenamente mai intense sau pentru clase de Pilates sau Yoga care combină relaxarea musculară cu exerciții de respirație, fiind extrem de benefice în gestionarea anxietății.

Să trăim în prezent

Concentrați-vă pe momentul prezent! Anxietatea este alimentată de gânduri și emoții cu privire la viitor, la cum va evolua toată această situație iar mare parte din aceste detalii sunt încă necunoscute iar acest lucru vă poate produce și mai multă nesiguranță. De aceea, este indicat ca de fiecare dată când observați că anxietatea dumneavoastră crește să încercați să vă aduceți atenția pe momentul prezent.

O tehnică simplă dar eficientă pentru a vă distrage atenția este să vă concentrați pe obiectele din jurul vostru și să încercați să le descrieți cât mai detaliat, ca și cum ați scrie un eseu despre ele. Observați sunetele din încăpere, mirosurile, culorile, senzația pe care o simțiți atunci când sunteți așezat sau modalitatea în care se simt hainele dumneavoastră la contactul cu pielea. Toate aceste măsuri chiar dacă par simpliste au menirea de a vă ajuta să vă focalizați pe prezent pentru a putea lua o pauza de la toate gândurile care v-ar putea face să priviți întreaga situație într-un mod catastrofal.

O metodă de relaxare ușoară

Practicați exerciții de respirație. Respirația abdominală ajută considerabil la diminuarea senzațiilor fiziologice de anxietate. Cel mai simplu și mai eficient exercițiu este ca atunci când inspirăm să ne umflăm abdomenul (să nu ținem aerul doar la nivelul pieptului), să inspirăm timp de 4 secunde, apoi ne ținem respirația timp de 4 secunde și apoi expirăm tot timp de 4 secunde. Este recomandat să facem acest exercițiu zilnic timp de cel puțin 5 minute sau ori de câte ori ne simțim tensionați, să nu ne concentrăm neapărat pe numărat secundele (putem aproxima) și să ne gândim în timpul exercițiului la un loc care ne dă senzația de calm sau liniște.

Importanța încrederii în noi

Nu uitați de resursele pe care le aveți precum diferite calități, abilități și deprinderi sau amintiți-vă de moduri în care v-ați descurcat în trecut în situații de criză și care vă pot ajuta în această perioadă dificilă. Aveți încredere în abilitatea dumneavoastră de a depăși această perioadă dificilă și respectați recomandările medicilor privind prevenția și conduită responsabilă.

Să nu uităm că situația actuală este doar temporară

Este normal că în această perioadă nivelul de anxietate și stres să fie mai ridicat întrucât este o situație dificilă nouă însă nu uitați, chiar dacă pare puțin probabil în momentul de față că și această perioadă  de criză se va sfârși și lucrurile vor reintra în normal. Nu uitați că nu sunteți singuri chiar dacă trebuie să respectăm  principiile distanțării sociale și să limităm contactul fizic cu cei dragi. Puteți folosi această perioadă pentru a vă reîmprieteni cu voi înșivă, pentru a vă cunoaște mai bine, pentru a practica acele activități pentru care nu aveați niciodată destul timp precum cartea aceea pe care vă doreați să o citiți sau serialul pe care voiați să îl urmăriți.

Puteți descoperi noi resurse și puteți dovedi că sunteți mai puternici decât credeați însă nu vă îngrijorați dacă din când în când vă simțiți speriat sau panicat. Toate acestea sunt emoții firești și sunt trăite de toată lumea. Nu vă descurajați, limitați expunerea la știri ce pot induce panică, informați-vă din surse oficiale și bucurați-vă și de momentele frumoase precum faptul că puteți petrece mai mult timp cu copii sau cu partenerul sau că puteți face activități care vă plac. Multă sănătate tuturor!

La fundamentarea acestui material s-au folosit materialele publicate și expertiza  profesională a dna Dr. Corina Dondaș psiholog și psihoterapeut practicant sub supervizare în Hipnoză clinică, Relaxare şi Terapie Ericksoniană, acreditat de Colegiul Psihologilor din România şi de Asociaţia Română de Hipnoză Clinică, Relaxare şi Terapie Ericksoniană.


Share
DISTRIBUIȚI
Redactor-Șef al Ziarului Buna Dimineața Iași. Experiență în domeniul administrației publice atât la nivelul instituțiilor publice de pe raza municipiului Iași cât și a UAT-urilor care își desfășoară activitatea la nivel județean! CONTACT: 0771.324.701 email: office.bunadimineataiasi@gmail.com sau office@bunadimineataiasi.ro

LĂSAȚI UN MESAJ