Share

Deputatul de Iași  Dumitru Oprea (PNL) și Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș (PNL) au declarat public că Președinția și Guvernul României

            Deputatul de Iași  Dumitru Oprea (PNL) și Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș (PNL) au declarat public că Președinția și Guvernul României vor porni serios pe drumul construirii Autostrăzii Unirii (Iași-Ungheni-Târgu-Mureș), obiectiv anunțat cu emfază de PSD  cu ocazia ”Anului Centenar”, dar tratat cu totală indiferență de către social-democrați după aceea.

Guvernul PSD a inițiat ”Anul Centenar”, un program național de sărbătorire a Centenarului Marii Uniri de la 1918, numai că modul în care a gestionat acest program poate fi catalogat ca ”bătaie de joc” dacă este să fim eleganți și să folosim un eufemism

În primul rând, la fantomaticul Departament Centenar au lucrat și casieri de hypermarket, responsabil fusese numit un fotbalist din Divizia B, TVR a lansat un videoclip de popularizare în care apăreao hartă a României, ca aceea de azi și nu harta României de la 1918 (acel Centenar se aniversa) lipseau exact teritorii unite atunci sau mai devreme: Cadrilaterul, Basarabia, Bucovina.

Majoritatea politicienilor habar nu aveau și nu au nici acum ce fel de ”Centenar ” se sărbătorea, indiferent din ce partid făceau sau fac parte. Cea mai recentă dovadă a aparținut actualului Ministru al Educației, Monica Anisie, membră a PNL, care, pe 1 Decembrie 2019 a scris pe Facebook:

” Anul 1 al celui de-al doilea secol al României Moderne este anul în care România s-a trezit, prin acordul de voință al cetățenilor. Românii au confirmat prin vot, de două ori, un viitor democratic, european, pro-atlantist. Președintele României a fost reales și sunt mândră de efortul tuturor colegilor mei liberali din acest an. Câștigarea alegerilor și asumarea guvernării de către Partidul National Liberal înseamnă revenirea la calea cea dreaptă, la împlinirea dorinței înaintașilor noștri, care au luptat pentru o țară mare, mândră, prosperă, europeană.”

Nu am fi insistat pe aceste lucruri, dacă politicienii români, nu numai doamna în cauză, ar fi știut că România Modernă a luat naștere fix la 24 Ianuarie 1859, unificarea deplină internă în cadrul Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești (numele oficial de atunci) făcându-se la 24 ianuarie 1862

Așadar, Anul 1 al celui de-al doilea secol al României Moderne ar fi, în mod normal 1960 sau 1963, nu anul 2019. Anul 2019 reprezintă anul 1 al celui de-al doilea secol al României Mari.

Citeste si   Cel mai recent sondaj IMAS - PNL se menține pe primul loc cu 32,6%, PSD și USR, umăr la umăr

Am făcut această introducere tocmai pentru că Guvernul PSD a inclus în măsurile de sărbătorire a ”Centenarului” și începutul lucrărilor la ”Autostrada Iași-Târgu-Mureș”. Evident, eufemistic vorbind, PSD și-a bătut joc de această idee, ca și de ”Centenar”, gândind o modalitate ambiguă și contraproductivă aceea de ”parteneriat public-privat”.

Noul Guvern, constituit de PNL, la finalul anului 2019 a declarat că va renunța la soluția ”parteneriatului public-privat”, optând pentru finanțarea din fonduri europene

Evident, apropierea zilei de 24 Ianuarie 2020 i-a determinat pe politicienii liberali să repună pe tapet arzătoarea chestiune a Autostrăzii Iași-Târgu-Mureș, care va lega Moldova de Transilvania.

Deputatul Dumitru Oprea de la PNL Iași a declarat public că Guvernul  Ludovic Orban ”face pași concreți pentru Autostrada Unirii”: ” O mare piedică în dezvoltarea Iașului și a întregii Moldove o constituie lipsa infrastructurii rutiere. Acest lucru a unit societatea civilă în jurul unui proiect major: Autostrada Ungheni-Iași-Tg. Mureș. Acum este rândul politicienilor să îi dea viață!

An de an, pe 24 ianuarie, la Iași, s-au revărsat promisiuni lipsite de acoperire din partea guvernanților pesediști care, din păcate, au condus România în cea mai mare parte de timp după Decembrie 1989

La 100 de ani de la Marea Unire, regiunile istorice ale României încă sunt separate din punctul de vedere al infrastructurii. A fost ca o condamnare a Moldovei să rămână pe loc, o condamnare la sărăcie!

Anul acesta, președintele Klaus Iohannis împreună cu guvernul liberal și-au asumat proiectul autostrăzii. Decizia de a prelua responsabilitatea construcției Autostrăzii de către Ministerul Transporturilor de la Comisia Națională de Prognoză, înlăturând și fantoma „parteneriatului public-privat“, lansată de pesediști, este esențială pentru absorbția fondurilor europene! Comisia Europeană ne arată de ani de zile că sunt bani  pentru studii de fezabilitate și pentru realizarea proiectului, inclusiv în viitoarea programare bugetară. Numai Dragnea și Vâlcov visau la „marii investitori“ care să construiască în locul statului român!

În realizarea autostrăzii A8, care va lega Iașul de restul țării, va conta foarte mult colaborarea cu cetățenii și asociațiile care militează pentru autostradă. Acesta este parteneriatul de care avem nevoie: statul român și asociațiile civice să lucreze pentru a identifica soluțiile optime!

Deja parteneriatul dintre societatea civilă, ministrul Transporturilor și președintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților funcționează și dă rezultate cu sprijinul premierului Orban! Asta, pentru că PNL vine permanent cu soluții la problemele urgente ale țării!”

Așadar politicianul liberal care este și profesor universitar doctor face trimitere la angajamentul Președintelui Klaus Werner Iohannis,  la cel al Premierului Ludovic Orban, care vor începe acest proiect făcând apel, cum era și firesc la fondurile europene care ne stau la dispoziție.Să nu uităm că România deține portofoliul Transporturilor în Comisia Europeană învestită în anul 2019, prin Comisarul European Adina Ioana Vălean, politician liberal.

Citeste si   Costel Barbu: Astăzi a început turnarea asfaltului pe Drumul European 70 (DN6), Alexandria–București. Teleormănenii vor circula în siguranță

Ministrul Fondurilor Europene, liberalul Marcel Boloș a declarat în data de 22 ianuarie 2020 pentru site-ul G4media că el vede soluția realizării autostrăzii astfel: ” E un tronson de autostradă de 223 km, foarte complex din perspectiva traversării munților și a structurii solului – 47 km de rocă fragilă pe traseu care va presupune soluții specifice. Mai adăugăm și siturile Natura 2000 prin care trece. Dacă nu se va gândi un mecanism instituțional sperat, poate fi în discuție și o companie de proiect special dedicată. Aș face-o împreună cu autoritățile locale, să fie acționari, cu sediul la Iași și aș crea perspectiva de implicare a autorităților locale. Dar este o decizie la nivel de guvern”.

Cât privește finanțarea Autostrăzii Unirii, demnitarul liberal a precizat că opinia lui (nediscutată în Guvern) este: ” Nu, nu e discutată, e atributul guvernului și al premierului. Aceasta este opinia mea. În ce privește finanțarea, cred că trebuie să fie mixtă. O parte de autostrada Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri UE, iar tronsonul Tg Neam – Iași – Ungheni să fie realizată fie printr-un împrumut cu instituțiile finacnciare internaționale, fie prin PPP. Nu știu dacă încercările noastre de PPP de până acum sunt viabile. Luați ca exemplu Comarnic – Brașov, se discută de zeci de ani, nu știu cât de pregătiți suntem.

Întrebat dacă Autostrada va putea fi finalizată în exercițiul bugetar comunitar 2021-2027, demnitarul liberal a declarat:

Greu de spus. Trebuie terminată documentația tehnic-economică, care face un pas înainte, doi înapoi, or mersul trebuie să fie într-un singur sens. Apoi mai e hopul procedurii de achiziție publică – avem exemple nefericite ale tronsoanelor de cale ferată la care a durat 3 ani licitația. Deci dacă luăm în calcul 1-2 ani pentru licitație, apoi implementarea, ne pun într-o situație delicată față de asumarea unui dead-line.

Dar cred că această concentrare de eforturi special pentru această autostradă într-o companie de proiect e o soluție viabilă pe termen lung ca să protejăm proiectul de instabilitatea politică și schimbările de miniștri, schimbările de conduceri de companii.

Eu cred că o astfel de idee nu e de neluat în seamă. Sunt țări cu astfel de modele, Germania practică frecvent acest tip de companii de proiect. Costul ei de funcționare nu se compară cu efectele și impactul asupra dezvoltării României, vorbim de un proiect cu valori estimate între 7 și 9 miliarde de lei”.

Citeste si   Surse: Nicolae Bănicioiu, pus sub învinuire. Procurorii DNA au instituit și sechestru pe avere

            Practic, putem observa că până acum, aceasta este singura declarație concretă aunui membru al Guvernului României despresoluțiile propuse. Vorbim despre opinii personale emise de un ministru, dar cel puțin există șansa ca ele să fie puse în dezbatere politică.

            Așadar, doi politicieni liberali, un parlamentar și un ministru susțin că Autostrada Unirii are șanse să fie construită. Au fost invocate în aceste declarații fondurile europene, împrumuturile internaționale și solidaritatea instituțiilor publice.  Este bine să ținem minte aceste vorbe, fiindcă timpul va trece, iar la final se va vedea dacăau fost acțiuni concrete sau o simplă demagogie specifică ajunului marilor sărbători istorice ale României contemporane.


Share
DISTRIBUIȚI
Redactor-Șef al Ziarului Buna Dimineața Iași. Experiență în domeniul administrației publice atât la nivelul instituțiilor publice de pe raza municipiului Iași cât și a UAT-urilor care își desfășoară activitatea la nivel județean! CONTACT: 0771.324.701 email: office.bunadimineataiasi@gmail.com sau office@bunadimineataiasi.ro

LĂSAȚI UN MESAJ