De ce nu avem performanță în turism

Una din concluziile unui audit desfăşurat la Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) arată că “este de neconceput că se poate realiza performanţă într-un domeniul precum turismul în condiţiile în care, parcurgerea unei distanţe de 165 km (Bucureşti –Râşnov) se realizează în aproximativ cinci ore”.

Auditul explică de ce este atât de scăzut nivelul veniturilor pe care România le realizează din sectorul turismului, potrivit Gândul.

Motivele care duc la imposibilitatea performanţei în acest sector sunt “Incapacitatea factorilor decidenţi din acest sector în a crea politici durabile”, lipsa unei strategii de dezvoltare a sectorului, dar şi achiziţionarea de servicii la preţuri supraevaluate sunt doar câteva dintre piesele care întreţin deficienţele unui sistem nereformat de atâţia ani.

Toate acestea în contextul în care “oferta turistică românească a încetat să evolueze” începând cu 1989, “devenind astfel neatractivă şi necompetitivă pe piaţa internaţională”.

Realitatea din spatele cifrelor relevă următoarea situaţie în care se găseşte turismul românesc.

Deşi “pentru România, turismul reprezintă unul dintre sectoarele prioritare ale economiei”, în 2014, de exemplu, dacă luăm în calcul proporţia veniturilor generate de călătoriile internaţionale în raport cu PIB-ul, România a înregistrat o pondere în PIB a veniturilor din turism de doar 0,9% faţă de Croaţia, care a înregistrat 17,2 %, Malta care a înregistrat 14,4 % sau Cipru care a înregistrat 12,3 %.

Dacă ne uităm la evoluţia 2008-2013, creşterea a fost de doar 0,028%.

Mai exact, “ponderea veniturilor din turism în Produsul Intern al României(PIB) a manifestat o tendinţă de scădere în perioada 2008-2010, pentru ca din anul 2011 să se înregistreze o tendinţă de creştere, ajungând să se situeze în anul 2013 la nivelul de 1,929%, puţin peste nivelul de 1,901% înregistrat în anul 2008”.

LĂSAȚI UN MESAJ