Având în vedere avertizările meteo de ceață persistentă din această perioadă, favorizată de temperaturile scăzute pe timpul nopții și al dimineții, DRDP Iași face o serie de recomandări conducătorilor auto, în vederea reducerii riscului de accidente și al creării de ambuteiaje în trafic

Astfel, pe timp de ceață, este necesar să se circule cu viteză redusă, adaptată permanent condițiilor de drum, iar manevrele să fie efectuate doar după o asigurare temeinică. Oglinzile retrovizoare trebuie reglate corespunzător, iar luminile de întâlnire ale autovehiculelor să fie aprinse pe timpul zilei pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele pentru care există obligativitatea instituită prin lege. În condiții de ceață densă, trebuie folosite și luminile de ceață.

Una dintre cele mai periculoase manevre pe timp de ceață este depășirea, în condițiile în care putem fi surprinși de apariția bruscă, de pe sensul opus, a unor autovehicule care circulă fără lumini sau având în funcțiune doar luminile de poziție.

De asemenea, în cazul rămânerii în pană, triunghiurile de presemnalizare trebuie așezate la o distanță mai mare decât cea prevăzută de lege (cel puțin 30 m). O atenție aparte trebuie acordată pietonilor, bicicliștilor sau căruțelor, mai greu vizibile în trafic decât în condiții normale. Nu trebuie omis faptul că, în această perioadă, pe drumurile naționale sunt executate lucrări de întreținere, astfel încât conducătorii auto vor trebui să ia în calcul o dată în plus semnalizarea și restricțiile instituite pe sectoarele afectate.

Nu în ultimul rând, trebuie avute în vedere fenomenele asociate ceții, precum burnița sau chiciura, dar și riscul formării poleiului din cauza temperaturilor scăzute, mai ales în zonele de munte.

Pe acest fond, DRDP Iași recomandă echiparea corespunzătoare a autovehiculelor pentru anotimpul rece, cu verificarea ștergătoarelor și a lichidului de parbriz înainte de plecarea la drum

Potrivit normativelor în vigoare, ceața este fenomenul caracterizat prin suspensia în atmosferă de picături de apă foarte mici, în general de dimensiuni microscopice, care reduce vizibilitatea (sub 1 km) la suprafața solului. Ceața slabă care nu reduce vizibilitatea sub 1 km se numește aer cețos. Ca mod de manifestare, ceața reduce vizibilitatea atmosferică. În condiții de temperaturi scăzute, indiferent de densitate, produce chiciură, iar pe suprafața îmbrăcăminților rutiere produce condens. În multe situații apare instantaneu sau pe sectoare izolate de drum.

Ceața poate fi însoțită de burniță, precipitație caracterizată prin picături foarte fine de apă și foarte apropiate între ele, care cad lent dintr-o pătură noroasă, relativ densă și în majoritatea cazurilor joasă, care uneori atinge suprafața solului sub formă de ceață.

Burnița este un fenomen specific perioadelor de trecere toamnă-iarnă-primăvară. Apare și în timpul iernii, în condiții de temperaturi pozitive și presiune atmosferică scăzută. Generează mâzgă sau noroi pe partea carosabilă unde activitățile de pe terenurile limitrofe favorizează transportul de noroi. Când temperatura atmosferică scade spre valori negative, favorizează producerea poleiului.

LĂSAȚI UN MESAJ