Share

Premierul Ludovic Orban a declarat zilele trecute că Autostrada Unirii va fi realizată sub egida Ministerului Transporturilor

Ședința de Guvern din data de 28 ianuarie 2020 pare să confirme ceea ce Premierul Ludovic Orban a declarat zilele trecute și anume că Autostrada Unirii va fi realizată sub egida Ministerului Transporturilor:”Domnule Cancelar, suntem pregătiţi cu proiectul de Ordonanţă pentru mutarea marilor proiecte la ministere?”, a întrebat Orban. 

Cancelarul Guvernului: Da, suntem pregătiţi pentru mutarea proiectelor de infrastructură majoră care au fost îngropate în cuprinsul unor proceduri fără şanse de realizare. Suntem pregătiţi pentru deblocarea acestor proiecte astfel încât competenţa să revină la ministerele de resort. 

Ludovic Orban: Introducem pe ordinea de zi proiectul de OUG prin care readucem proiectele importante pentru România în cadrul ministerelor care au competenţa să le pună în practică. Vreau ca în 10 zile să avem un plan pentru asta, bine stabilit.

Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș afirmase, în nume personal că finanțarea se va face atât din fonduri europene, cât și prin împrumuturi externe

Așadar, în 10 zile, Ministerul Transporturilor va putea începe să se ocupe de această Autostradă. Cât privește finanțarea, Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș afirmase, în nume personal că finanțarea se va face atât din fonduri europene, cât și prin împrumuturi externe. Oficial, Guvernul a afirmat că se va renunța la păgubosul Parteneriat-Public-Privat.

În tot acest timp, vrând să mai recupereze electoral, membrii PSD se laudă că democraţii au început deja Autostrada Unirii, a cărei parte va fi și Centura Ocolitoare a Municipiului Bacău, la care deja se lucrează.

Ne aducem aminte de episodul în care fostul premier Viorica Vasilica Dăncilă, care în trecuta campanie pentru Prezidențiale, se filmase pedalând pe porțiunea asfaltată a viitoarei Centuri de la Bacău. Azi, așa cum stă bine PSD, moștenitorul PCR, sunt puse aceleași poze, din care a fost ”ștearsă” Viorica Dăncilă. Pe vremuri, când un activist îi cădea invers lui Stalin sau lui Ceaușescu, poza de grup se micșora cu un personaj mai puțin.

Citeste si   Liviu Dragnea, primele investigații la coloană, în închisoare. Irina Tănase dezvăluie problemele de sănătate ale fostului lider PSD

Pentru autostrada Unirii Târgu Mureș – Iași, Guvernul Orban, prin proiectul de buget a alocat întreaga sumă necesară revizuirii studiului de fezabilitate, pe tronsonul Târgu Mureș-Târgu Neamț”

Cât privește momentul în care cineva se va apuca, în sfârșit de treabă, și cu ce bani se va apuca de treabă, Ministrul Transporturilor, Lucian Bode a declarat: ”Pentru autostrada Unirii Târgu Mureș – Iași, Guvernul Orban, prin proiectul de buget a alocat întreaga sumă necesară revizuirii studiului de fezabilitate, pe tronsonul Târgu Mureș-Târgu Neamț, 200 de km. Pe tronsonul Târgu Neamț-Iași, mâine acel parteneriat public privat va fi anulat.

Se predă și acest obiectiv către Ministerul Transporturilor, Ministerul Transporturilor va veni cu soluția, care este una cât se poate de clară, finanţarea din fonduri europene a revizuirii studiului de fezabilitate (…)Vom avea așadar, anul viitor (2021 n.r.), o documentație cap-coadă, studiul de fezabilitate revizuit de la Târgu Mureș până la Iași și în acel moment putem discuta despre variante de finanțare.

Este falsă ideea că nu avem finanțare că nu avem fonduri europene, dar noi în acest moment nu știm cât costă acest obiectiv. Când vom ști exact cât costă acest obiectiv, atunci putem discuta cu partenerii noștrii din Comisia Europeană, putem să discutăm cu instituțiile financiare internaționale să ne finanțeze acest obiectiv.

Finanțarea din fonduri europene a Autostrăzii Unirii a fost motiv de dispută între PNL și USR

Parlamentarul Cătălin Drulă din USR, bătând obrazul Guvernului, spunând că această Autostradă nu ar fi inclusă în proiectele care ar primi finanțare în viitorul Buget Multianual European 2021-2027.

Citeste si   Condiția în care școlile vor rămâne ÎNCHISE pe 8 februarie: DETALIUL care duce la revizuirea deciziei

În replică, Premierul Ludovic Orban afirmase, în 24 ianuarie 2020, la Iași că Guvernul va lupta să aibă această finanțare pentru Autostrada Unirii inclusă în Bugetul UE 2021-2027 încercând să discute și posibilitatea alocării fondurilor europene primite de la o axă la alta și în actualul exercițiu bugetar european multianual 2014-2020, aflat la final.

Evident, PNL speră să beneficieze și de ajutorul actualului Comisar european pentru Transporturi, Adina Ioana Vălean, soția fostului lider PNL Crin Antonescu, susținută de Ludovic Orban care a și făcut nominalizarea, aprobată de Parlamentul României și validată ulterior de Parlamentul European.

„Voi continua să lupt, alături de susținători, pentru ca dorința moldovenilor de a avea propria autostradă să nu rămână doar pe hârtie”

Marius Bodea face o declaraţie referitoare la începerea lucrărilor pentru Autostradă şi susţine că: „Voi continua să lupt, alături de susținători, pentru ca dorința moldovenilor de a avea propria autostradă să nu rămână doar pe hârtie. A8 este PRIORITATEA noastră! Ce am promis, am făcut: guvernul PNL a adoptat ordonanța care anulează parteneriatul public-privat creat de PSD, ce ar fi îngropat definitiv proiectul Autostrăzii Unirii!”

Așadar, până acum se știe doar că mingea este în terenul Ministerului Transporturilor și că se încearcă finanțarea din fonduri europene. Se mai știe că treaba va începe în 2021 și nu se va termina în 2027.

O altă chestiune, aceea a modului de alegere a Președinților de Consilii Județene, este pe masa Executivului

În Ședința de Guvern din data de 28 ianuarie 2020, Premierul Ludovic Orban a spus că și-ar dori ca Ordonanța de Urgență să fie ultima soluție (doar dacă PSD ar ”băga strâmbe”) pentru ca Președinții de Consilii Județene să fie aleși dintre consilierii județeni, așa cum dorește și Președintele României, Klaus Iohannis.

Citeste si   Nicușor Dan: Cheltuielile Primăriei Capitalei vor fi reduse în 2021. Companiile municipale au fost un dezastru

Disputa este veche. Se știe că, acum mult timp, Marian Oprișan, fusese surprins în sala de plen a Parlamentului, deși nu trebuia să fie acolo. El a spus, cu nonșalanță că el are o sută de mii de voturi în spate, nu ca unii parlamentari care au doar câteva mii de voturi (aluzie la minorități naționale ori la cei intrați prin redistribuire).

Practic, Președintele României a considerat că Președintele Consiliului Județean trebuie să fie administrator și nu ales local, adică el trebuie să fie indirect expresia unei majorități politice și nu direct, așa cum este prefectul (omul Guvernului în teritoriu, numit de Guvernul votat de o majoritate parlamentară).

Premierul Ludovic Orban vrea ca alegerea Președinților de Consilii Județene să fie făcută de consilierii județeni, iar proiectul de lege să fie votat de Parlament

Evident, PSD nu agreează ideea, fiindcă va pierde această funcție de control a banilor publici în județe, prin alianța Dreptei contra PSD.

Maricel Popa, Președintele Consiliului Județean Iași nu ar avea practic nicio șansă să fie ales dintre consilierii județeni, care vor primi votul alegătorilor în această vară, fiindcă PSD nu are singur o majoritate și este posibil nici să nu o aibă, mai ales că Mihai Chirica, primarul din Iași este cu un pas în PNL, deci îi este adversar declarat.


Share
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ