Share

Astăzi, în cadrul rubricii ”Interviul Săptămânii” îl avem alături de noi pe Ioan MĂRIUȚA, directorul general al Aeroportului ”Ștefan cel Mare” din Suceava.

Ioan Măriuţa este absolvent al Şcolii de maiştri Militari de Aviaţie – secţia civilă, lucrând până la sfârşitul anului 1989 în cadrul companiei Tarom. Ioan MĂRIUȚA este absolvent al cursurilor Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava, specializarea ”Inginerie economică în domeniul mecanic”. Începând cu anul 1996, Ioan Măriuţa a ocupat funcţia de director adjunct al Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava, iar din 2013 este directorul general al Aeroportului.

Rep: După 7 ani la conducerea Aeroportului ”Ștefan cel Mare” din Suceava ne puteți spune care au fost proiectele pe care le-ați implementat în decursul acestor ani?                                    

Ioan MĂRIUȚA: Au fost 7 ani plini de provocări! Aeroportul a trecut printr-o serie de schimbări, poate cele mai importante schimbări de la înființare să. Am derulat o serie de proiecte, unele mai cunoscute, altele mai puțin cunoscute dar toate la fel de importante.

Rep: Proiectul care prevede modernizarea a infrastructurii operaționale, o investiție de 32 milioane de euro este unul dintre proiectele de anvergură ale Aeroportului ”Ștefan cel Mare” din Suceava. Care este stadiul acestui proiect și ce alte proiecte aveți în derulare?

Cel mai cunoscut proiect a fost cel e modernizare a infrastructurii operaționale”

I.M: Cel mai cunoscut proiect a fost cel e modernizare a infrastructurii operaționale cu un cost final total de peste 32 milioane de euro în care au fost construite de la zero următoarele elemente:

– o nouă pistă, mai mare și cu o capacitate portanță aproape de 10 ori mai mare decât ce am avut înainte. mărirea pistei de aterizare/decolare de la 1800m lungime și 30m lățime la o lungime de 2460m și lățime de 45m, acostamente 2X7,5m, cu  PCN (Pavement Classification Number) = 110/F/C/W/T față de 14 cât a fost înainte; De menționat faptul că suntem al doilea aeroport din țară la foarte mică distanță după Cluj Napoca cu o astfel de portanță, Clujul având o pistă cu o portanță de 113.

– Căi de rulare mai late, de la 18m la 23m, pentru a putea rula aeronave de capacitate mare și deasemenea cu o capacitate portanță mai mare, de la 14 la 110;

– modernizarea platformei de îmbarcare/debarcare care are acum 6 locuri în loc de 4 locuri pentru parcare aeronave, cu o lungime de 275m, lățimea de 113m și PCN = 73/R/A/W/T;

Citeste si   Au fost stabilite MĂSURILE pentru ALEGERILE LOCALE! Măștile și distanțarea socială sunt OBLIGATORII

Modernizarea sistemului luminos de apropiere de CÂT ÎI fapt ce a permis instalarea Sistemului de aterizare după instrumente; Acest aspect face că aeronavele, în funcție de dotările sale și de pregătirea piloților pot ateriza la Suceava pe vizibilitate scăzută de aproape 300m față de 1200m cât permitea  în trecut vechiul radar de precizie.

– Construcția unui nou turn de control, cu o înălțime de 19,15m și o suprafață de 629,80 m2 care a fost predat către ROMATSA și se află în proces de dotare cu mobilier și aparatură specifică. Contractul de furnizare a mobilierului a fost semnat la începutul acestei luni cu termen de finalizare în 45 zile, procedura de achiziție pentru echipamente a fost finalizată urmând a se semna contractul săptămâna această. Termenul de livrare și instalare a echipamentelor este de 60 zile. Urmează că în următoarele 30 zile să se aprobe planurile de transfer și se va pune în executare după testarea echipamentelor furnizate.

Un alt proiect important a fost acela de conversie a certificatului de autorizare al aeroportului la normele și prevederile regulamentelor europene. Astfel Aeroportul Suceava a fost al doilea aeroport din țară, din nou după Cluj-Napoca care a obținut certificat de autorizare european. Acest certificat conferă asigurări transportatorilor aerieni din întreagă lume despre faptul că Aeroportul din Suceava respectă condițiile și normele în materie de siguranță și securitate în operare.

Alt proiect important derulat a fost acela de a deveni atractivi din punct de vedere al operării pentru companiile aeriene și aici a fost depus un efort important pentru că transportatorii aerieni operau deja de pe aeroporturile vecine iar pasagerii suceveni erau nevoiți să călătorească de pe acestea. Dacă aeroportul sucevean a fost nevoit să-și închidă pistă pentru mai bine de un an pentru lucrările de modernizare, aeroportul vecin Iași, având la dispoziție suficient teren a derulat lucrările de modernizare fără să sisteze traficul, construind o pistă lângă cea veche existența iar operatorii aerieni au văzut o oportunitate să transporte câți mai mulți pasageri dintr-un singur loc formându-și o piață stabilă la aeroportul din Iași.

”O companie aeriană te întreabă în primul rând ce-i oferi că să vină la tine”

Pe lângă studiile de trafic care arătau potențialul ariei de captare și de care compania aeriană era conștientă dar nu reprezenta un mare atu într-u cât își formase deja segmentul de pasageri care mergeau să călătorească de la Iași, a trebuit să analizăm și să revizuim toate tarifele și taxele aeroportuare astfel încât să putem să funcționăm dar să devenim și foarte atractivi pentru a-i determina pe transportatori să vină să opereze și de la Suceava.

Citeste si   (P) Alexandru RĂDULESCU(PSD): „În Parlamentul României s-a ADOPTAT PROIECTUL de lege referitor la rectificarea BUGETULUI de stat pe 2020”

Negocierile au durat mai bine de un an și iată că s-a dovedit că toate eforturile și calculele noastre au fost corecte prin faptul că cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală și de Est operează din anul 2016 la aeroportul din Suceava. Am început cu câteva curse interne cu Bucureștiul apoi câte două curse săptămânale cu Luton-Londra că astăzi să avem peste șase destinații și 21 de curse externe pe săptămâna. Este mai puțin decât am avut anul trecut dar tot sectorul aeronautic se confruntă cu dificultăți cauzate de pandemia COVID-19.

Un proiect mai mic dar la fel de important a fost achiziția de utilaje și echipamente necesare deservirii aeronavelor, de la cărucioare pentru transportul bagajelor până la echipamente complexe de pornire a motoarelor aeronavelor și utilaje dedicate aeroporturilor pentru deszăpezirea pistei.

Rep: Proiectul terminalului II al aeroportului, o investiție de 3,5 milioane de euro cu bani alocați în totalitate din fonduri ale administrației județene este unul dintre proiectele de anvergură ale Aeroportului ”Ștefan cel Mare” din Suceava. Care este stadiul acestui proiect și când preconizați că va fi finalizat?

I.M: Acest proiect este unul aproape la fel de important că și cel de modernizare 2013 – 2015 pentru că deși proiectul inițial ne-a ajutat să ajungem la un trafic de 432000 de pasageri, deja era greu să mai extrem această cifra datorită spațiului limitat al terminalului, neavând suficient spațiu pentru fluxurile de plecări, externe, tranzit, transfer, sosiri externe și sosiri interne.

Deși este un proiect dezvoltat în curtea noastră, gestionarea și managementul acestui proiect este derulat de către Consiliul Județean. Consiliul Județean a înțeles nevoia de dezvoltare a acestui sector de transport regional și a venit în sprijinul nostru cu această investiție. Aeroportul fiind la început de drum și fiind angrenat în ratele necesare a unei părți din cofinanțare de la primul proiect nu a mai avut fondurile necesare pentru o astfel de investiție.

Citeste si   (P) Mirela ADOMNICĂI: ”Am sentimentul că această GENERAȚIE care vine din urmă are și o anumită DORINȚĂ de INDEPENDENȚĂ”

Rep: Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava va prelua zborurile companiei Blue Air de pe aeroportul din Bacău, programate în perioada 15 august – 30 septembrie. Ne puteți spune de ce a fost luată această decizie și despre ce destinații este vorba?

I.M: Aeroportul Bacău este și el în proces de modernizare și acum s-a ajuns la derularea de lucrări la pistă de aterizare. Că și în cazul aeroportului nostru în perioada 2014 – 2015, aeroportul Bacău este nevoit să închidă traficul aerian pentru a putea desfășura aceste lucrări.

Rep: În ultimul timp se discută despre o concurență între Aeroportul din Suceava și cel din Bacău. După cum am amintit și mai sus, Aeroportul din Suceava va prelua din zborurile Aeroportului din Bacău începând cu luna august. Ca director general al aerodromului  Sucevean, cum percepeți dumneavoastră această concurență?

I.M: Piața traficului aerian este deschisă tuturor operatorilor aerieni. Noi am avut grijă să ne facem calculele în așa fel încât să fim foarte atractivi din punct de vedere operațional cât și din punct de vedere al costurilor de operare pentru transportatorii aerieni.

Rep: Putem vorbi în viitor de noi destinații de pe Aeroportul Suceava? Dacă da! Ce destinații vor fi introduse în următoarele luni de pe Aeroportul Suceava?

Împreună cu Consiliul Județean căutăm cai și soluții pentru a găsi un concurent pentru transportatorii care operează în prezent”

I.M: Suntem în continuă căutare de transportatori aerieni care să opereze de pe aeroportul nostru. Împreună cu Consiliul Județean căutăm cai și soluții pentru a găsi un concurent pentru transportatorii care operează în prezent.

Rep: Aveți un mesaj pentru cei care vor citi acest material?

I.M: Facem apel la pasagerii noștri și îi rugăm să respecte măsurile și recomandările specialiștilor de protecție împotriva infectării cu virusul SARS-COV2.

Putem vedea în ultima perioada o creștere a numărului de infectări care se transpune din nou în restricții de zbor care vor afecta pasagerii și traficul de pasageri.

 


Share
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ