Share

În această săptămână, în cadrul rubricii ”Interviul săptămânii” discutăm cu domnul Ioan NANI, directorul general al companiei Antibiotice Iași

Despre Ioan NANI

Ioan Nani şi-a început activitatea la Antibiotice Iaşi în anul 1987 ca economist. După o pauză, revine în anul 1994 la Antibiotice ca director executiv financiar, pentru ca în 1998 să devină director general al com­pa­niei, funcție pe care o deține și în prezent. 53% din acţiunile Antibiotice sunt deţinute de Ministerul Sănătăţii.

Ioan Nani, a fost inclus pe lista celor 100 de români care pot schimba ţara în următorii ani!

Antibiotice Iași este o companie farmaceutică din România, fondată în 1995. Este o societate pe acțiuni, acționarul majoritar fiind statul român, prin intermediul Ministerului Sănătății.

Compania este listată la Bursa de Valori București, la Categoria I, sub simbolul ATB.

Astăzi, Antibiotice este unul din cei mai importanți producători români de medicamente generice care continuă să însănătoșească generații de oameni.

Reporter: Antibiotice Iași a împlinit anul acesta 64 ani de activitate. Spre deosebire de majoritatea întreprinderilor de stat înființate la Iași până în 1989, Antibiotice s-a adaptat cu succes la economia de piață! Cum a fost posibil?

Ioan NANI: Antibiotice Iași s-a adaptat la noua economie de piață care a apărut după anii `90, fiind o perioadă în care actuala generație de la vremea respectivă a preluat conducerea acestei companii.

Cred că prin anii `97 am îndrăznit să listăm la Bursa de Valori de la București și a fost un moment decisiv și foarte important pentru ca noi să rămânem transparenți și în sensul acesta antrenați mereu în condiții de performanță.

Rep: În ce a constat reorganizarea companie Antibiotice Iași, fosta Penicilina,  în perioada 1990 – 2007?

Ioan NANI: ”Un moment important pentru noi, a fost faptul că am regândit retehnologizarea pas cu pas a proceselor de producție”

I.N: Cel mai important moment a fost în momentul anilor 1999-2000, când a trebuit să luăm decizii în ceea ce privește activitatea structurală a companiei.

Un moment important pentru noi, a fost faptul că am regândit retehnologizarea pas cu pas a proceselor de producție. Prin această etapă am scăzut cu 10% utilitățile și platforma.

Retehnologizarea pe sit-urile de producție și regulile de nouă practică a condus la validarea unei condiții de bază pentru dezvoltarea afacerilor în sistemul internațional.

Rep: Cum a reușit Antibiotice să facă față rigorilor impuse de piața europeană după aderarea României la Uniunea Europeană? Vă rugăm să ne oferiți câteva exemple concrete.

Citeste si   Patru unități de ÎNVĂȚĂMÂNT din județul IAȘI au solicitat suspendarea CURSURILOR în modalitatea ”faţă în faţă”

Ioan NANI: ”În primul am reușit să găsim echipele de oameni capabili să înțeleagă care sunt principalele transformări pe care trebuie să le adoptăm”

I.N: A fost un parcurs destul de dificil. În primul an am reușit să găsim echipele de oameni capabili să înțeleagă care sunt principalele transformări pe care trebuie să le adoptăm și în același timp cum să ne calificăm la rigorile unei economii europene. În primul rând ar trebui să facem față la normele de practică de fabricație. S-a lucrat mult, au fost modernizate secții, au fost educați oameni și s-a crescut procesul de rigurozitate.

Am încercat să facem față cu succes la Auditul pe Mediu și la normele de tehnică a securității muncii.

Astfel, am obținut pe cale de consecință autorizarea integrală a sistemului de calitate (calitatea produsului, calitatea mediului, calitatea resurselor umane) și mai departe, aceste criterii au permis îndeplinirea standardelor europene. Situația în sine a permis accesul pe piața europeană

Rep: Știu că este foarte greu să vorbim de noi înșine, dar care a fost evoluția sub aspect profesional a lui Ioan NANI în cadrul companiei Antibiotice?

Ioan NANI: ”Am început ca economist într-o secție de producție”

I.N: Mi-am început, cu mult timp în urmă activitatea aici, ca economist într-o secție de producție prima dată. Am învățat cum se realizează unele produse, cum se decontează și cum se gestionează un buget de activitate într-o microîntreprindere, așa cum este văzută o secție de producție.

A urmat un stagiu de șapte ani la Biroul de Planificare și Urmărirea Producției, nu am făcut decât să extrapolez producția de la micro la macro.

Mi-am suplimentat cunoștințele în controlul financiar lucrând la Inspectoratul  Financiar și la Curtea de Conturi a României. Ulterior, m-am adaptat la ce s-a întâmplat în anii 98, când am preluat compania ca director general unde m-am implicat în managementul operațional al acestei companii. Cred că a fost o adaptare la care a trebuit să fac față, o schimbare venită din mers și o adaptare la cerințele legislative, impuse de comunitatea internațională.

Rep: Ne putem imagina doar efortul care a stat în spatele extinderii, sub aspectul exporturilor, a pieței Antibiotice Iași la nivel global. Ajutați-ne vă rog să creăm pentru publicul din România o imagine despre ce înseamnă sa reușești sa vinzi pe piețe internaționale.

Ioan NANI: ”Chiar dacă ne este greu să spunem, oamenii fac afaceri cu alți oameni, deci nu fac firmele afaceri”

I.N: Cred că în general lumea știe ce înseamnă, deoarece vedem în fiecare zi cum intră pe piața noastră o multitudine de produse de peste tot din lume și ne întrebăm cum este posibil ca ele să ajungă aici și întotdeauna spunem că datorită calităților mai bune sau faptului că legislația permite accesul.

Citeste si   Deşeuri medicale aruncate lângă Sfântu Gheorghe. Ce amendă a primit compania de la Garda de Mediu Covasna

În general reușești într-o piață dacă într-adevăr reziști exigențelor, respecți calitatea produselor și reușești să satisfaci cererea. Capacitatea de a dezvolta relațiile interumane este absolut necesară în lumea afacerilor.

„Aceste clădiri nu vor face niciodată afaceri cu zidurile unui alt producător, ci oamenii reușesc să se întâlnească cu alți oameni, se agreează, își fac propuneri și până la urmă tranzacționează între ei, producând miracolul care se cheamă: ”o afacere reușită și profitabilă”.

Rep: Care sunt cele mai “căutate” produse ale companiei Antibiotice pe piața națională, europeană și internatională? Există anumite produse dedicate doar anumitor piețe externe?

Ioan Nani: ”Nu poți rezista la o competiție puternică te specializezi doar pe o formă sau pe un produs riscând să rămâi pe dinafară”

I.N: Antibiotice are o tradiție și o notorietate puternică ca producător de injectabile și este adevărat că este reprezentată de principalele produse finite care au ajuns în piețe extrem de importante și riguroase, cum ar fi și piața Statelor Unite. Tradiție și recunoaștere avem și pentru produsele topice, unguente, creme, geluri și de aici exportăm cantități importante. Nu avem produse finite specifice pentru anumite piețe deoarece, suntem prea mici pentru a risca să avem specificități.

Cel mai important produs al Antibiotice Iași este Nistatina fiind folosită foarte des în domeniul medical și cosmetic.

Rep: Antibiotice Iași este indiscutabil un motiv de mândrie națională! Piața farmaceutică din România a cunoscut o dezvoltare fără precedent în ultimii 5 ani. Zilnic suntem efectiv asaltați de campaniile agresive desfășurate în mass-media de producătorii internaționali de medicamente. Cu toate acestea, Antibiotice Iași este foarte puțin mediatizată în context national. De ce?

I.N: Eu consider că este atât de mediatizată cât trebuie să fie în momentul de față. Încercăm să nu facem o supraexpunere pe promovare, fructificând totul pe piața internațională.

Consider, că trebuie create alte branduri, care la un moment dat să se înfigă foarte bine în piață și să rămână etaloane și  astfel piața internă să crească folosind aceste jaloane.

Rep: Ce înseamnă în cifre, contribuția Antibiotice Iași pentru bugetul de stat?

Citeste si   Doliu în cultură. Pictorul Dan Virgiliu Dimulescu, răpus de coronavirus

Ioan Nani: ”Eu am spus o și o voi spune mereu răspicat că nu este normal să plătești taxe pe sănătatea oamenilor deoarece, medicamentul este un mijloc de reabilitare a sănătății oamenilor”

I.N: Poate însemna mult sau puțin, în contextul unei economii care a crescut destul de bine în ultimii 10 ani. Antibiotice înseamnă astăzi o companie care produce suficientă valoare adăugată. Valoarea adăugată are în componența pe lângă profitul pe care compania îl obține, fondul de salarii, băncile pe care le plătește dar și impozitele, taxele pentru statul în care operează sau pentru teritoriile în care ajunge. Din valoarea adăugată compania cedează guvernului o bună parte, sub formă de impozite și taxe.

Astăzi (12.12.2020 – n.r.), când discutăm Antibiotice Iași plătește în fiecare an 110 milioane la bugetul statului, din care numai taxa de clawback reprezintă în acest an 41 de milioane RON.

Rep: Revenind cu discuția la nivel local, câți angajați are Antibiotice Iași în momentul de față? Care este contribuția companiei la bugetul local?

Ioan NAI: ”Este o activitate mirifică la Antibiotice Iași, în care se valorifică absolvenții din toate facultățile care există pe platformă Iașului”

I.N: Antibiotice Iași dezvoltă un număr de 1.400 de locuri de muncă. Buna practica de zi cu zi, a adunat o sumă de profesii cum rar veți întâlni în economia națională. La Antibiotice Iași, puteți găsi cu ușurință economiști, farmaciști, medici, chimiști, biologi, fizicieni, medici veterinari, ingineri specializați în mediu și protecția muncii. În cadrul Antibiotice acești oameni fac studii clinice, de cercetare, studii de eficiență terapeutică și studii de marketing.

Rep: Suntem la final de an, doar câteva zile ne despart de 2020! Domnule Ioan NANI, cum va arată viitorul companiei Antibiotice Iași în următorii 5 ani?

I.N: Eu cred și sper că va aduce o creștere substanțială, mai ales la export. Mă aștept ca exportul să reprezintă în viitorii 10 ani, peste 60% din cifra de afaceri.

Rep: Aveți un mesaj pentru angajații Antibiotice, pentru ieșeni și români cu prilejul sărbătorilor de iarnă și a începutului de an?

Ioan NANI: ”La mulți ani și realizări deosebite în noul an”

I.N: În această etapă a anului, ne gândim cu nostalgie la zilele pe care le-am petrecut aici în ultimul an. Oamenilor din cadrul Antibiotice le dorim să își împlinească visurile alături de cei dragi. Împreună reușim să dăm un destin oamenilor.

 

 

 

 

 

 

 


Share
DISTRIBUIȚI
Redactor-Șef al Ziarului Buna Dimineața Iași. Experiență în domeniul administrației publice atât la nivelul instituțiilor publice de pe raza municipiului Iași cât și a UAT-urilor care își desfășoară activitatea la nivel județean! CONTACT: 0771.324.701 email: office.bunadimineataiasi@gmail.com sau office@bunadimineataiasi.ro

LĂSAȚI UN MESAJ