Fostele șefe ale ISJ au două lucruri în comun: apartenența la un partid politic și lipici la banii publici

Atât Camelia Gavrilă cât și Liliana Romaniuc au avut un cuvânt important de spus în educația ieșeană. Cel puțin prin vremelnica poziție ocupată la vârful Inspectoratului Școlar Județean Iași.

Ambele au aplicat aceeași rețetă, poate singura existentă: obținerea calității de membru al unui partid politic și ulterior dezvoltarea unei rețele puternice de relații în rândul școlilor și liceelor ieșene! Totuși, după părăsirea funcției de Inspector General, parcursul politico-educațional al celor două profesoare a urmat evoluții complet diferite.

În timp ce fosta PNL-istă Gavrilă a intrat în PSD, devenind deputat și șefa departamentului de Educație din cadrul PSD, fosta PDL-istă Romaniuc a trecut în sectorul ONG unde este Președintă a Asociației Române de Literatie.

 Ce este ASOCIAŢIA ROMÂNĂ DE LITERATIE?

Potrivit site-ului propriu, Misiunea ASOCIAŢIEI ROMÂNE DE LITERATIE este dezvoltarea, promovarea şi susţinerea programelor şi proiectelor educaţionale care conduc la îmbunătăţirea şi dezvoltarea serviciilor educaţionale oferite de instituţiile de învăţământ pentru copii, tineri şi adulti din România şi din străinătate.

OBIECTIVELE PRINCIPALE ale ARL sunt:
  • Iniţierea, dezvoltarea şi implementarea de programe educaţionale inovative/alternative pentru îmbunătăţirea procesului de învăţare şi de predare
  • Implementarea de proiecte care să contribuie la îmbunătăţirea activităţilor educaţionale pentru copii şi adulţi
  • Realizarea de studii de cercetare în domeniul educaţiei
  • Publicarea de materiale, cursuri, reviste, cărţi din domeniul educaţional, cultural şi social
  • Traducerea de cărţi şi reviste
  • Organizarea de seminarii şi conferinţe în domeniul educaţiei, interculturalităţii, implicării civice şi democratice
La capitolul ACTIVITĂŢI, asociația își propune:
  • Activităţi de formare pentru personalul didactic, pentru adulţi, copii şi tineri
  • Proiecte educaţionale
  • Evenimente educaţionale
  • Parteneriate şi colaborări la nivel naţional şi internaţional

Care este de fapt rețeta economică

Fosta Inspectoare Generală a pregătit un curs de formare pe care îl ofertează școlilor. Acest curs este adresat profesorilor, are o durata de 90 ore și, potrivit ofertei ALR înaintată școlilor, este acreditat de către Ministerul Educației.

Potrivit aceleiași oferte, cursul este denumit CITESC PENTRU A INVATA -STRATEGII DE LITERATIE IN PROCESUL DE PREDARE și cuprinde 6 module:

MODULUL I – Proiectarea și planificarea lecțiilor

MODULUL II – Diversitatea textelor în curriculum școlar, structura și organizarea acestora;

MODULUL III – Predarea vocabularului academic;

MODULUL IV – Strategii de lectură;

MODULUL V – Evaluarea formative;

MODULUL VI – Proiectarea, planificarea și predarea lecțiilor folosind strategiile de literație. Planul de lecție BaCuLit;

și

Evaluarea finală.

Valoarea aceluiași curs de literatie a fost de 1.500 RON la Școala Gimnazială Sadova și de 11.000 RON la Scoala Gimnaziala “B.P. Hasdeu’ din IAȘI 

La sfârșitul anului trecut, Romaniuc a intrat în piață, obținând 3 contracte în valoare de 24.500 RON.

Este puțin curios modul în care pentru același curs, școlile au achitat sume complet diferite. În timp ce Școala Gimnazială Sadova a achitat 1500 RON, în 10 decembrie 2018, pentru achiziționarea cursului de literatie cu 6 module livrat de Asociatia Romana de Literatie, Scoala Gimnaziala “B.P. Hasdeu’ din Iași, achitase 11000 RON în 30 noiembrie 2018.

“Este o problemă în România la nivelul elevilor care sunt analfabeți funcționali, în proporție de 50%”

Reporterii Bună Dimineața Iași, i-au contactat pe reprezentanții școlii beneficiare din Iași. Am încercat să aflăm ce rezultate au fost obținute în urma achiziționării cursurilor de literație. Ne-am așteptat să primim informații concludente cu privire la modul în care aceste cursuri adresate profesorilor produc rezultate măsurabile în rândul elevilor școlii Gimnaziale “B.P. Hasdeu’ din Iași.

Ce am primit, a fost o declarație generală cu privire la o problemă denumită generic, ANALFABETISM FUNCȚIONAL și de care, potrivit declarațiilor directorului școlii Hașdeu din Iași, Elena VLASIE, suferă 50% dintre elevii români.

”A fost realizată o analiză de nevoi la nivelul școlii prin care s-au identificat nevoile elevilor de a li se dezvolta această abilitate de literație. Este o problemă în România la nivelul elevilor care sunt analfabeți funcționali, în proporție de 50%. Testele au arătat acest lucru. Acest lucru se ridică și la nivelul școlii și pentru ca elevii să fie pregătiți în acest sens, profesorii au urmat acest curs, pentru ca elevii să poată să înțeleagă un text, să explice ceea ce citesc.

Analiza de nevoi la nivelul școlii noastre s-a făcut de compartimentul de resurse umane. Încă nu s-a finalizat cursul, iar evaluarea finală este pe 30 mai la care participă 21 de cadre didactice. Sunt profesori de învățământ primar, până la profesori de matematică, biologie, limba română etc. Cursul cuprinde 5 module și a presupus atât o parte de întâlniri față în față, cât și o parte de realizare de materiale care au fost aplicate la clasă.

S-au făcut proiecte de lecție, strategii didactice, strategii de literație. Ca de exemplu, realizarea unui jurnal de lectură.
Am mers pe procedura legală, privind achizițiile publice pentru acest curs. Cursul este făcut de Asociația Română de Literație o asociație, singura care este acreditată pe piață și care este apreciată, atât la nivel local, cât și la nivel național de Ministerul Educației”, a precizat Elena Manuela VLASIE, directorul școlii de la Şcoala Gimnazială “B.P. Haşdeu” Iaşi.

Liliana Romaniuc: “Analfabetismul funcțional înseamnă faptul că o persoană, indiferent că este adultă sau copil citește foarte bine, dar nu înțelege și nu poate aplica în alte contexte informațiile pe care le-a citit”

Asociația s-a înființat în urma unui proiect Romanian American Foundation, care abordează  problema reducerii analfabetismului funcțional sau a dezvoltării competenței de literație  în rândul elevilor.  Ne ocupăm să-i învățăm pe copii cum să citească și cum să înțeleagă textele ei pe care le citesc la absolut la toate disciplinele și după aceea să aplice ceea ce învață în diferite contexte de viață.

Ce facem noi cu profesorii este să-i ajutăm, cum să predea la toate disciplinele astfel încât, copiii să înțeleagă diferite tipuri de texte. Nu este un concept un concept pe care l-am inventat noi, este ceea ce apare în textele PISA. Din păcate România este pe penultimul loc la nivel european. Practic, de la această nevoie am plecat atunci  când am început dezvoltarea acestor programe. 

Am lucrat în 30 și ceva de școli în cadrul proiectului pe care l-am încheiat anul trecut și continuăm cu școlile. În Iași au fost incluse 5 școli. A fost un proiect regional, pe regiunea Nord- Est, din fiecare județ au fost implicate câte 5 școli în parteneriat cu Inspectoratul Școlar. În jur de 500 de cadre didactice din regiunea nord-est. Analfabetismul funcțional înseamnă faptul că o persoană, indiferent că este adultă sau copil citește foarte bine, dar nu înțelege și nu poate aplica în alte contexte informațiile pe care le-a citit.

Acest proiect a fost derulat în perioada 2014-2018. Facem cursul la solicitarea școlilor care doresc să facă cursul prin acest program acreditat, curs pentru care școlile plătesc acest curs. este un curs care merită să fie derulat la nivel național, dar lucrurile acestea nu țin de noi.  Deocamdată, îl facem în școlile în care este solicitat”, menționează președintele Asociației de Literație, Liliana Romaniuc.

Concluzii

Directorul Școlii Gimnaziale “B.P. Haşdeu” Iaşi nu cunoaște cu exactitate datele unui proiect important care se derulează în unitatea școlară pe care o conduce confundând numărul de module care au fost parcurse, indicând cinci în loc de șase module. Pe data de 30 mai are loc evaluarea finală a proiectului STRATEGII DE LITERATIE IN PROCESUL DE PREDARE
INVATARE, iar Ziarul Bună Dimineața Iași va prezenta rezultatele acestei evaluări.

Subiectul analizei este într-adevăr unul deosebit de important atât pentru educația ieșeană cât și pentru cea românească în ansamblu. Analfabetismul funcțional, o noțiune de dată recentă reprezintă încă în percepția generală a profesorilor, elevilor dar și a părinților o problemă cu conotații preponderent abstracte.

De aceea, se ridică următoarele întrebări?

  1. Ce este până la urmă ANALFABETISMUL FUNCȚIONAL? Unde îl încadrăm, care sunt cauzele apariției și cum se manifestă efectele în rândul elevilor?
  2. Sunt sau nu aceste cursuri de literație soluția adecvată în combaterea Analfabetismului Funcțional din Iași și din România?

2. S-au obținut rezultate concrete în urma implementării celor 6 module (aviz doamnei director a Școlii “B.P. Haşdeu” din Iaşi)? Dacă da, care sunt acestea? Dacă NU, atunci cum se justifică sumele cheltuite?

3. Care este planul de măsuri adoptat de către Inspectoratul Școlar Județean Iași referitor la combaterea ANALFABETISMUL FUNCȚIONAL?

LĂSAȚI UN MESAJ