Teatrul Luceafărul a încheiat în data de 23.09.2019 17 contracte cu Fundația culturală Poezia Iași. Obiectul achizițiilor: materiale publicitare.

 

Conform SICAP, Teatrul Luceafărul a achiziționat broșuri, flyere, mesh-uri, bannere, roll-upuri, afișe și autocolante în valoare de 81.525 lei.

Pentru a prezenta cât mai exact modul în care directorul Ioan Holban, alege să cheltuiască bugetul teatrului am cerut mai multe oferte de preț de la câteva tipografii din țară pentru produse identice cu cele achiziționate de Teatrul Luceafărul. Concluzia este una singura unele produse au chiar prețul chiar și de 10 ori mai mare decât prețul pieței.

Bugetul Teatrului Luceafărul, tocat de relația Cassian Spiridon–Ioan Holban

Fundația culturală Poezia Iași și SC Timpul SRL, ambele conduse de Cassian Maria Spiridon, au semnat 20 de contracte în valoare de 114.725 lei în data de 23.09.2019.

Pentru a exemplifica modul în care directorul Ioan Holban toacă bugetul TEATRULUI LUCEAFĂRUL după bunul plac prin licitații cu firmele prietenilor săi, subliniem faptul că in aceeași zi, în două licitații diferite, Holban a reușit performanța de a achita pe un banner 6000×1000 cu două fețe 3.960 ron și pe același banner de 6000×1000 cu o singură față prețul de 1.170 ron.

Prețul real pentru un banner de 6000×1000 cu o singură față este de 420 ron, iar prețul unui banner cu aceleași dimensiuni dar cu două fețe este de 840 ron. Dacă ar fi plătit dublu față de cel cu o singură față, cel cu două fețe ar fi trebuit să coste 2.340 lei, nu 3.960.

17 contracte în valoare de 81.525 lei într-o singură zi

În anul 2019, mai exact în data de 23.09.2019, Teatrul Luceafărul a încheiat 17 contracte de achiziții cu Fundația Culturală Poezia. Achizițiile detaliate, cu prețul aferent, sunt următoarele:

  1. Flyere concept grafic, editare și tipar, format A4 pliat 3 față-verso, hârtie 170g/mp alb mat, tipar policromie față-verso în valoare de 000 lei
  2. Banner 1100x1500mm concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan, o singură față, policromie în valoare de 375 lei
  3. Broșuri (concept, scanări, prelucrări imagini, corectură, layout și tipar), 48 pagini, format 21×29, tipar full color, hârtie de 170g/mp în valoare de 800 lei
  4. Afiș outdoor 84x140cm, concept grafic și tipar policromie, hârtiie 150g/mp cretată în valoare de 600 lei
  5. Mesh 4500x1150mm, pregătire tipar, tipar policromie, suport pânză, outdoor, capse, sfoară în valoare de 400 lei
  6. Banner stradal 6000x1000mm, (concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan două fețe, policromie, tiv pe toate laturile, capse pe toate laturile, găuri de vânt, buzunare) în valoare de 960 lei
  7. Roll-up 1500x2000cm, (suport inclus, concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan, policromie) în valoare de 500 lei
  8. Mesh indoor 4000x2000mm (concepție, pregătire tipar, tipar policromie, suport poliplan) în valoare de 600 lei
  9. Banner 8000x2000mm, (o față, concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan, policromie, tiv pe toate laturele, capse sus și jos) în valoare de 000 lei
  10. Mesh exterior 4400x5300mm (suport pânzat, pregătire tipar, tipar policromie cu ecosolvent, capse) în valoare de 200 lei
  11. Banner 6000x1000mm (concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan, o singură față. Policromie, tiv pe toate laturile, capse sus și jos) ăn valoare de 170 lei
  12. Autocolant 3500x900mm (concepție, pregătire tipar, tipar pe autocolant, o singură față, policromie) în valoare de 520 lei
  13. Afiș pentru suport laminat, două bucăți, 1200x3500mm (concepție, pregătire tipar, tipar pe suport whiteblack pe hârtie backlit, o singură față, policromie) în valoare de 800 lei
  14. Autocolant citylight 9 elemente (1 buc panou central 4850x1500mm 1 buc, 2 buc panou stânga 1100x1600mm -interior/exterior diferit ca elemente grafice-, 2 buc panou dreapta 880×1000 -interior/exterior diferit ca elemente grafice-; 1 buc fronton 5000x400mm; 2 buc lateral fronton 800x400mm, panou spate 5000x1500mm în valoare de000 lei
  15. Afiș whitelight 1110x1620mm (concepție, pregătire tipar, tipar pe suport white back pe hârtie backlit, policromie) în valoare de 900 lei
  16. Banner 5000x1600mm (concepție, pregătire tipar, tipar pe suport poliplan o singură față, policromie, tiv pe toate laturile, capse sus și jos) în valoare de 500 lei
  17. Afiș autocolant 900x300mm (concepție, pregătire tipar, tipar policromie pe autocolant cu foliere lucioasă) în valoare de 200 lei

 

47 de contracte în 3 ani în valoare de 198.435 lei

 

Conform SICAP, în anii 2018, 2017 și 2016, Teatrul Luceafărul a încheiat 47 de achiziții publice cu Fundația deținută de Cassian Maria Spiridon, iar suma totală a acestor contracte se ridică la 198.435 lei.

În anul 2017, toate achizițiile publice făcute de Teatrul Luceafărul de la Fundația culturală Poezia Iași conțin numărul de articole și prețul per articol, astfel am realizat un calcul pentru a evidenția mâna largă a directorului Ioan Holban atunci când vine vorba de contracte cu firma bunului său prieten Cassian Maria Spiridon.

  1. Flyere – 4 achiziții de 19.000 lei
  2. Broșuri – 3 achiziții de 000 lei
  3. Bannere – 11 achiziții de 27.005 lei
  4. Mesh exterior sau interior – 9 achiziții de 24.500 lei

Prețul real vs. Prețul plătit

Prețul unui flyer cu carteristicile cerute de Teatrul Luceafărul are un cost per bucată de 0,50 bani însă Teatrul Luceafărul a plătit pe un singur flyer prețul de 3.5 lei per bucată. Luând în calcul tirajul mare, de 2.000 de flyere, și faptul că prețul real este de 0,50 bani, totalul ar fi trebuit să fie de 1000 de lei. În costul final intră și prețul pe oră pentru conceperea unui flyer, brosură sau afiș și care se ridică la 80 RON/h.

Timpul necesar de realizare a acestor flyere este de 4-5h, asta înseamnă un cost de 400 RON. În concluzie avem un total de 1400 de RON pentru cele 2000 de flyere. Teatrul Luceafărul plătește însă de 5 ori peste prețul pieții. Diferența de 5.600 lei nu poate fi justificată prin prețul designului flyerului

În ceea ce privește achiziția broșurilor, Luceafărul cumpără 400 de bucăți în anul 2017 și plătește  suma de 50 lei per bucată. Suma totală pentru toate cele 400 de broșuri se ridică la 20.000 lei. Prețul real al pieței pentru o broșură de 48 de pagini A4, este de 26 lei, iar pentru tirajul de 400 de broșuri costurile s-ar fi ridicat la doar 10.400 lei cu tot cu cele 7-8 ore de lucru. În consecință, s-a plătit dublu față de prețul pieței. Teatrul Luceafărul a alocat în anul 2019 suma de 24.800 lei pentru broșuri, însă numărul acestora nu este cunoscut.

În ziua de 23.09.2019, Teatrul Luceafărul a achiziționat mai multe tipuri de bannere. Primul Banner de 1100x1500mm a fost achiziționat cu prețul de 375 lei, iar prețul real este de 75 lei (45 lei/mp).

Al doilea, banner stradal 6000x1000mm, cu două fețe, a fost achiziționat cu suma 3.960 lei. Suma reală pentru un astfel de banner, cu specificațiile dorite, costă 840 lei (70 lei/mp). Al treilea, banner 8000×2000, a fost cumpărat cu suma de 6.000 lei. Costul unui astfel de banner la prețul real se ridică la 720 lei (45 lei/mp).

Al patrulea banner, de 6000x1000mm, cu o singură față, l-a costat pe Ioan Holban 1170 lei. Prețul corect pentru un astfel de banner este de 420 lei.

Ultimul banner, de 5000x1600mm, a fost achiziționat cu prețul de 2.500 lei, prețul real fiind de doar 360 lei.

Teatrul Luceafărul a achiziționat și trei tipuri de mesh-uri după cum urmează: Mesh de 4500x1150mm în valoare de 3.400 lei – prețul real fiind de 1.200 lei; mesh interior de 4000x2000mm în valoare de 1.600 lei – prețul real fiind de 320 lei; mesh exterior de 4400x5300mm în valoare de 5.200 lei – prețul real fiind de 932 lei. Prețul este calculat la 40 lei/mp.

Spiridon, un poet antreprenor specializat pe relația cu statul

Fundația Culturală Poezia Iași, condusă de către Cassian Maria Spiridon, are ca obiect de activitate publicarea de poezii românești contemporane și universale sau eseuri pe teme de creație și de cultură poetică.

Directorul fundației este Cassian Maria Spiridon, poet, eseist, editor, revoluționar român, organizator și participant la mișcarea revoluționară conspirativă de la Iași, din 14 decembrie 1989, iar în 2009 a fost ales președinte al USR Iași.

După absolvirea facultății, a lucrat ca șef atelier mecanic la IAS Albești Botoșani ulterior a lucrat ca șef atelier montaj utilaje, întreținere și reparații mașini unelte la CUG Iași până în 1981. În anul 1981 a devenit cercetător științific la filiala ICPE și apoi șef colectiv cercetare la CCSITUMP Iași.

În ianuarie 1990 a fondat noua serie a revistei Timpul din Iași (care a apărut, sub conducerea sa, până la sfârșitul lui octombrie 1991). În noiembrie 1991 a înființat Editura Timpul, pe care o conduce și în prezent.

De-alungul timpului, Cassian Maria Spiridon, a reușit să obțină contracte cu statul atât prin din Fundația Culturală Poezia, cât și prin Editura Timpul. Încă din anul 2013 în presa locală au aparut articole în care se prezenta faptul că Spiridon participa la licitații cu dedicație pentru servicii de editare și din partea Teatrului Luceafărul.

Editura TIMPUL: 0 angajați dar cifră de afaceri de 164.978 lei

Editura Timpul, cu o vechime de 27 de ani, are ca obiect de activitate  ”Activități de editare a cărților”. Societatea are pe anul 2018 o cifră de afaceri de 164.978 lei și  0 angajați.

Se ridică o întrebare,  cum a reușit Cassian Maria Spiridon, fără nici un angajat să realizeaze o cifră de afaceri de 164.978 lei.  Nici în anul 2016, 2017 sau 2018 societatea nu figurează cu vreun angajat perioada. Acest lucru demonstrează faptul că Spiridon încurajează munca la negru pe perioade îndelungate.

Ca membru al Comisiei de Evaluare și Selecție a Proiectelor al Primăriei Iași, Holban a aprobat finanțarea an de an a proiectelor Fundației culturale Poezia Iași

Ioan Holban este un scriitor, critic și filolog român, membru al Uniunii Scriitorilor din România. Este Doctor în științe umaniste și director al Teatrului „Luceafărul” din anul 2006.
În cele mai multe cazuri, instituțiile publice se plâng de faptul că fondurile nu sunt suficiente pentru a acoperi toate cheltuielile. Nu este și cazul Teatrului Luceafărul deoarece, conform achizițiilor publice din acest an, conducerea „știe” cum să gestioneze fondurile pentru a putea acoperi materialele publicitare necesare instituției.
Prieteni buni, Ioan Holban și Cassian Maria Spiridon, s-au ajutat mereu, direct sau indirect, indiferent de funcția deținută de fiecare dintre ei.
Ioan Holban deține atât funcția de director al Teatrului Luceafărul dar și cea de membru în Comisia de Evaluare și Selecție a Proiectelor din Domeniul Culturii Scrise din Primăria Iași. Și pe această cale Holban a reușit să îl sprijine pe bunul său prieten aprobându-i proiecte atât ale Fundației Culturale Poezia Iași cât și ale Asociației Revista Convorbiri Literare.
Ca membru al Comisiei de Evaluare și Selecție a Proiectelor al Primăriei Iași, Holban a aprobat finanțarea an de an a proiectelor Fundației culturale Poezia Iași. În ultimii 3 ani Fundația Culturală Poezia  s-a clasat în prima poziție ca punctaj obținând astfel finanțări în valoare totală de 51.000 lei de la  Primăria Municipiului Iași.
În perioada 2017-2019, în urma ședințelor de evaluare a Comisiei de Evaluare și Selecție a Proiectelor din Domeniul Culturii Scrise, au fost admise spre finanțare toate proiectele inițiate de Spiridon.

Poezie despre finanțare

În 2017, Spiridon a beneficiat de două contracte de finațare nerambursabilă, unul este ”Editare și tipar revista Poezia”, aferent Fundației Poezia, finanțat cu 16.500 lei iar celălalt este ”Editare și tipar revista Convorbiri literare”, aferent Asociației Revista Convorbiri literare, finanțat cu 33.300 lei. Proiectele sale au ocupat locurile 2 cu punctajul de 93.6 și  respectiv 3 cu punctajul de 91
În 2018, un singur proiect al lui Cassian Maria Spiridon, aferent Fundației Culturale Poezia, a fost aprobat și a primit fonduri de 16.500 lei. În acest an, proiectul său s-a clasat pe primul loc, cu un punctaj de 92.
În anul 2019, ca și în 2017, ambele proiecte ale lui Spiridon au fost finanțate. Proiectul cu beneficiarul Fundația Culturală Poezia a primit 18.000 lei și s-a clasat pe primul loc cu un punctaj de 89.25, iar proiectul cu beneficiarul Asociația Convorbiri literare a primit 15.000 lei și s-a clasat pe penultimul loc, cu un punctaj de 82.25.
În total, în acești trei ani, Cassian Maria Spiriodon a primit pentru toate proiectele sale suma de 99.300 lei.
În afară de aceste finanțări de 99.300 lei și de achizițiile de materiale publicitare prin Fundația Culturală Poezia de 198.435 lei , Ioan Holban a achiziționat în perioada 2017-2019 și de la SC TIMPUL SRL, societate la care director este Cassian Maria Spiridon.

Tic-tac, timpul este prețios

De asemenea, Teatrul Luceafărul a alimentat fondurile celor două societăți conduse de Cassian  Maria Spiridon. În cadrul licitațiilor publice, Cassian a încercat să nu dea de banuit cu privire la firma prestatoare de servicii, punând achizițiile de articole publicitare sub ofertantul Fundația Culturală Poezia, iar editarea și tipărirea cărților sub ofertantul Editurii Timpul.
Prin societatea Timpul SRL, Cassian Maria Spiridon, a primit din partea Teatrului Luceafărul doar în acest an din trei contracte suma de 33.200 lei. Obiectul contractului: editare și tipărire carte.
În 2018, tot pentru trei contracte de achiziții, Teatrul Luceafărul a plătit suma de 59.900 lei. Această achiziție este compusă din două contracte de editare și tipărire carte și unul de concepție album afișe spectacole.
În anul 2017, Teatrul Luceafărul a încheiat alte trei contracte cu SC TIMPUL SRL, fiecare având ca obiect de achiziție editarea și tipărirea cărților. Suma cumlată a acestor contracte ajunge la 27.200 lei.
În concluzie, în acești trei ani, Teatrul Luceafărul a plătit suma de 120.300 lei doar către SC TIMPUL SRL, 198.435 lei doar către Fundația Culturală Poezia și Ioan Holban a aprobat finanțări de 99.300 lei către proiectele inițiate de Cassian Maria Spiridon.
În total, Ioan Holban, l-a ajutat pe bunul său prieten Cassian Maria Spiridon cu suma de 418.035 lei.
Contactat telefonic de către redacția Bună Dimineața Iași cu privire la achiziția de articole publicitare, Ioan Holboca ne-a relatat faptul că: ”unele sunt deja puse pe stâlp, cum sunt bannerele, altele sunt puse pe tramvai, o stație de autobuz a fost făcută cu autocolant. Restul, flyerele și cărțile, nu sunt gata, urmează să vină săptămâna aceasta sau săptămâna viitoare până joi. Broșurile conțin programul festivalului cu fiecare spectacol, cu protagoniști, cu scene, cu prezentare în limba română, în limba engleză, cu poze. Ele se cheamă broșuri că așa au denumirea în tipografii, dar ele sunt caiete program ale festivalului. Fiecare spectacol de teatru are un caiet de program.

”Bine-înțeles că am cercetat piața și am luat oferta cea mai bună. Însă aici mai este o problemă, la partea de broșuri. Să putem lucra cu o firmă care se pricepe sau are designeri artiști, adică oameni calificați în domeniu. În cadrul broșurii este un aranjament special al fotografiilor, al textelor, un concept artistic pe care nu îl poate face orice firmă. Trebuie personal calificat. Am mai lucrat cu firma asta și a fost foarte ok și ca preț și ca tot. De asemenea, de 13 ani, de când facem festivalul, au trecut pe aici 3 controale de la Curtea de conturi, 10 de la Corpul de audit.

Suma este mică, nu este o sumă enormă. 800 de milioane în lei vechi nu este deloc o sumă mare la prețurile care sunt astăzi. Producția lor este foarte scumpă, sunt full color. Veniți să le vedeți. Flyerele pe care le realizăm noi nu sunt simple, nu sunt de genul celor cu oferte la restaurante.

Ele își justifică prețul pentru că am fost foarte atent și cu prețurile de anul trecut și cu prețurile de anul acesta și nu sunt depășiri semnificative. Nu pot să îmi permit să vin cu hârtie proastă. Asta nu e o activitate comercială, e un festival care are 500 de invitați din străinătate și nu pot să le dau articole de proastă calitate.

Pe flyere sunt cuprinse toate programele artistice, cu ora deschiderii, cu artiștii, cu genul programului sau categoria de vârstă adecvată. Este un lucru special, care trebuie onorat artistic. Nu pot să-mi permit să dau niște încropeli sau lucruri făcute pe picior, la repezeală. Am fost atent cu prezentarea de imagine.”, a declarat Ioan Holban pentru redacția Bună Dimineața Iași.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ