Share

Municipiul Iași are nevoie de multe proiecte de dezvoltare, fie că vorbim despre Autostrada Unirii, Spitalul Regional, sau de un mediu curat, însă nici la capitolul autogări, fosta capitală a Moldovei, nu se prezintă mai bine

Fără îndoială că unul dintre elementele care conferă un plus dezvoltării Iașului, îl reprezintă autogările. Acum 30 de ani, alături de gară și de aeroport, acestea reprezentau porțile de intrare în metropola moldavă, fiind centru industrial, universitar și mai apoi, centru urban închis. Cu alte cuvinte, a-ți găsi un loc de muncă la Iași, devenise la fel de dificil ca în București. Iașul  a fost și rămâne mediul cel mai populat din țară, firește, după capitală.

În Iași, cea mai mare autogară era lângă Gara Iași. Numai că,  fostul primar Constantin Simirad s-a îndreptat spre antreprenoriat, drept pentru care a decis să cedeze spațiul vechii autogări, Hypermarketul-ui Billa. Terenurile au devenit ținta dezvoltatorilor imobiliari în România, iar vechea infrastructură trebuia demolată cu orice preț.

În Iași, este binecunoscut faptul că au existat patru autogări importante, în afara autogării demolate de lângă Gara Iași: Codreanu (Vama Veche), lângă Gară, Autogara Vest (Păcurari), Real-Fresh (Moara de Foc) și EuroVoyage (Complexul Tudor).

Primărie europeană, primar european, administrație la nivelul anilor ’90

Nu de puține ori, ieșenii s-au arătat indignați de faptul că autogările improvizate contribuie la creșterea poluării aerului și a poluării sonore.

Al doilea oraș ca mărime din țară, care, cu tot cu zona metropolitană, însumează aproximativ jumătate de milion de locuitori, nu deține o autogară modernă.

Astfel se prezintă situația la Iași și în domeniul transportului rutier intrajudețean, cu precădere din perioada în care Primarul Constantin SIMIRAD a vândut autogara ieșeană din zona Gara Mare, către BILLA.

În funcție de destinație, microbuzele pleacă din diverse puncte ale orașului. Avem mici ”autogări” în mai multe zone ale Iașului: vis-a-vis de Gara Mare, vis-a-vis de garajul RATP, în Păcurari, la BILLA, actualul Carrefour Market (tot în zona Gara Mare), la Casa Sindicatelor, la Liceul cu Program Sportiv din Iași, în Rond Copou, în parcare la Kaufland-ul din Nicolina și vis-a-vis de Tribunal.

Autogara Real Fresh s-a desființat în anul 2017, acolo unde Primăria intenționează să construiască o stație de Salvare

Primăria Iași participase cu terenuri și alte imobile în cadrul unei firme care închiriase spațiul pentru Autogara Real-Fresh, unui întreprinzător privat, iar după retragere, Primăria a solicitat chiriașului eliberarea terenului.

Citeste si   Noi INTERVENȚII pentru deszăpezirea municipiului IAȘI

La finalul exercițiului bugetar multianual european 2007-2013, Primăria Iași își stabilise drept obiectiv construirea unei autogări cu 20 milioane euro, fonduri europene, în zona Tudor, dar finanțarea nu a fost obținută, deoarece terenul unde se intenționa construcția nu era liber de sarcini (garajele RATP se aflau sub sechestru), astfel că termenul limită a trecut și Primăria a rămas cu planul concretizat doar pe hârtie, sperând să-l reia în exercițiul 2014-2020, care se apropie și el de final.

Deși la un moment dat, autorii studiului de fezabilitate oferiseră și alte locații, Primăria a rămas neclintită: în decizie urma să se afle în zona Tudor, în locul care nu era liber de sarcini.

Călătorii sosiți din România sau din Diaspora, în Iași, sau care vor să plece, nu au la dispoziție decât modesta aerogară, supraaglomerată

La Aeroportul Iași, urma să se dea în folosință Terminalul III, iar în fața acestuia să fie amplasată o autogară pentru microbuzele care aduc sau preiau călători de la Aeroportul Iași.

Să nu uităm că PSD, care, teoretic controlează Primăria și Consiliul Județean, a făcut un titlu de glorie din Aeroportul Internațional Iași. Așadar, călătorii sosiți din România sau din Diaspora, în Iași, sau care vor să plece, nu au la dispoziție decât modesta aerogară, supraaglomerată, pentru a aștepta, iar autocarele și microbuzele se înghesuie în parcarea și așa subdimensionată a Aeroportului.

Evident, parcarea este una care solicită taxă, or transportatorii se văd nevoiți să crească prețul biletelor, iar călătorii achită doar pentru a avea unde să coboare din autocar, ca mai apoi, încărcați de bagaje, să se înghesuie în aerogară.

În prezent, așa- zisele autogări ale Iașului nu sunt decât niște terenuri, aproape virane, unde vin autobuze, microbuze cu elevi, studenți, cetățeni din județele Moldovei din Republica Moldova, autocare și furgonete care aduc oameni și pachete din străinătate sau care transportă oameni și pachete în afară.

Nu există investiții decente, oamenii care vin din alte județe ale României, cu greu reușesc să identifice unde trebuie să ajungă pentru a lua mijlocul de transport dintr-o autogară sau alta

Mulți transportatori au decis ca în loc să plătească taxe considerabile administratorilor de autogări, să oprească mijloacele de transport la periferie, sau în parcările centrelor comerciale, în felul acesta, aglomerând și mai mult orașul.

Citeste si   Rata de infectare cu SARS-COV2 în județul IAȘI! 9 localități se află în SCENARIUL ROȘU

Totuși, oamenii încărcați cu bagaje, ar avea nevoie de săli de așteptare, locuri în care să poată sta, mânca, sau bea o cafea, un ceai sau o răcoritoare, pentru a trece timpul îndelungat până să le fie permisă îmbarcarea în autocar, autobuz sau microbuz. Din 2007, ieșenii circulă liber în Europa și văd de ce Iașul lor, european pe hârtie, este departe de standardele europene. În toate orașele europene există autogări, unde pasagerii sunt tratați decent.

Așadar, s-ar impune, de urgență, crearea unui mijloc de informare publică, asupra autogărilor din Municipiul Iași. Spre Iași, vin pelerini, pacienți, studenți, oameni care își caută un loc de muncă, deplasându-se din județ, sau din țară și nimeni nu pare a-i face față  aglomerației Iașului.

Anul 2020 este an electoral și până acum, Primăria Iași nu dă semne că ar încerca să acceseze fonduri europene pentru construcția unei autogări noi, sau să investească în reabilitarea celor deja existente. De altfel, prosperitatea unui oraș ține și de numărul celor îl vizitează. Vom mai avea de așteptat până când vom putea spune că în Moldova ”toate drumurile merg la Iași”.

Ne mai întrebăm de ce Municipiul Iași a pierdut în fața Municipiului Timișoara titlul de Capitală Europeană în anul 2021?

În ce autogări ar fi fost primiți turiștii străini care ar fi vizitat Iașul? O vorbă din popor spune că autogara este pentru oraș, asemenea porții pentru o gospodărie, adică imaginea locului în care intenționezi să intri.

Ce spun șoferii acestor autobuze?

Reporterii Ziarului ”Bună Dimineața Iași” au dorit să obțină un punct de vedere și din partea reprezentanților firmelor de transport privat din Iași, în cazul de față, șoferii.

”Am avut o autogară din care toți veneau și plecau. Oamenii și șoferii noi știau unde este autogara Iașului și nu mai exista haosul care este acum. Fac des ruta Iași – Piatra Neamț și trebuie să aștept prin diverse parcări până la ora plecării pentru că nu pot parca în locul de unde iau pasagerii, încurc traficul și mai mult. Avem nevoie de Autogară în Municipiul Iași”, a declarat Matei, șofer.

Care este poziția Primăriei Municipiului Iași în această problemă cu care se confruntă mii de pasageri zilnic?

Reporterii Ziarului ”Bună Dimineața Iași” au dorit să obțină un punct de vedere și din partea reprezentanților Primăriei Municipiului Iași. În acest context am discutat cu Sebastian BURAGA, purtătorul de cuvânt al Primăriei Municipiului Iași.

Citeste si   DESCINDERI ale Corpului de Control al M.T. la Compania Națională de DRUMURI! Urmează DRDP IAȘI!?

Sebastian Buraga a specificat că Autogara este o problemă a primăriei Municipiului Iași și că vor încerca soluționarea acesteia în exercițiul bugetar din 2021-2027.

Este o problemă care ne preocupă nu de ieri, de astăzi, ci ne preocupă din fostul exercițiu bugetar al Uniunii Europene.

Când am depus un proiect de Centru Intermodal Modern pe actualul depou din Tudor Vladimirescu, am întâmpinat o problemă care a ținut de instanță mai mult decât de eligibilitatea proiectului.

A existat un proces care a fost judecat, din nefericire, după termenul limită de depunere a proiectului, iar instanța s-a pronunțat oferindu-ne câștig de cauză la o săptămână după ce termenul final trebuia aprobat.

Din păcate, pe acest exercițiu bugetar actual, acest tip de proiect nu a fost eligibil și se ridică la peste 20 de milioane de euro, dar vom încerca pe exercițiul 2021-2027, mai ales că este în planul Comisiei Europene de a avea proiecte care să ducă la scăderea emisiilor de carbon.

“Este o problemă care ne preocupă nu de ieri, de astăzi, ci ne preocupă din fostul exercițiu bugetar al Uniunii Europene”

Prin urmare, noi vom reanaliza posibilitatea depunerii unui astfel de proiect. Ceea ce funcționează în momentul de față în municipiul Iași sunt autogări private și oricâte atribuții ar avea municipalitatea, nu poate obliga acești proprietari să își suspende activitatea.

Unde am avut această posibilitate, am eliminat tipuri de activități de transport județean și intrajudețean, exemplul cel mai elocvent constituindu-l autogara de pe strada Canta, unde am realizat o substație de ambulanță, care în momentul de față este funcțională.

Ne interesează ca toți cetățenii care doresc să se deplaseze cu autovehiculele în municipiul Iași, să o facă în condiții nu numai de siguranță, ci și de comoditate și confort, pe care îl presupune existența unei astfel de autogări

Practic, în perioada următoare, vom analiza cu mare atenție ce presupune exercițiul bugetar 2021-2027. Cu siguranță ,vom demara unele proiecte, care să ducă la finalizarea și materializarea unei autogări pe raza municipiului Iași. Intenționăm ca această autogară să se localizeze în zona Tudor Vladimirescu, deoarece în mediul respectiv dețineam și teren disponibil. Condițiile de mediu sunt respectate, exceptând căminele studențești, unde nu dispunem de ansambluri și imobile rezidențiale de locuit”, a declarat Sebastian BURAGA, purtătorul de cuvânt al Primăriei Municipiului Iași.


Share
DISTRIBUIȚI
Redactor-Șef al Ziarului Buna Dimineața Iași. Experiență în domeniul administrației publice atât la nivelul instituțiilor publice de pe raza municipiului Iași cât și a UAT-urilor care își desfășoară activitatea la nivel județean! CONTACT: 0771.324.701 email: office.bunadimineataiasi@gmail.com sau office@bunadimineataiasi.ro

LĂSAȚI UN MESAJ