Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență pentru urgentarea construirii de autostrăzi și căi ferate, propunând numeroase modificări legislației de mediu și celei privind achizițiile publice

Proiectul de act normativ dă undă verde construirii de șosele de mare viteză sau căi ferate în ariile naturale protejate sau în zonele tampon ale acestora. În plus, Compania de Drumuri, de exemplu, nu va mai fi obligată să ceară reactualizarea avizului de mediu dacă proiectul suferă modificări.

Despre acest proiect de lege era știut off-recods că pentru a eficientiza și a grăbi materializarea lucrărilor de infrastructură mare. S-a mai lucrat la un proiect de lege care promova idee că infrastructura mare primează în dauna tututror, inclusiv a reglementărilor de mediu. Problema apare atunci când ptivim pe nota de fundamentare a proiectului de legevedem că este inclusiv avizat de Ministerul Mediului , ceea ce e contrat cu normele de mediu și inclusiv cu păunctul de evdere unitarși convergent al asociațiilor de mediu. Dacă aceste proiect de lege se va aproba în forma actuală se aplica inclsuv un program infringement de la Comisia Europeană.

În cazul autostrăzii Tg. Mureș-Iași, care are un acord de mediu pe un tronson stabilit. Este posibil ca în urma licitației care s eface acum pe tronsonul montan , respectiv Tg. Mureș-Tg. Neamț, să fie nevoie prin anumite zone mai sensibile să fie o deviere de la traseul iniţial. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNAIR) a estimat că nu mai e nevoie de acord de la Ministerul de mediu pentru că aceste deviaţii nu ar afecta în vreun fel mediul înncjutor. Din contră se pot periclita traseele de migraţie şi împerechere ale carnivorilor mari” a explicat Adrian Covasnianu, vice-preşedintele Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”.

Lucrări la autostrăzi desfăşurate în arii protejate

ONG-urile de mediu și cele care urmăresc evoluția proiectelor de infrastructură avertizează că adoptarea proiectului în forma actuală ar putea face mai mult rău decât bine: Bruxelles-ul ar putea decide să nu mai finanțeze proiectele care nu respectă legislația europeană de mediu și ar putea declanșa chiar procedura de infringement împotriva României pentru încălcarea acesteia. Proiectul de OUG este în dezbatere publică până pe 1 aprilie.

Proiectul de act normativ introduce conceptul de “proiecte de transport de interes național” ca fiind “obiective de interes public major, economic și social în infrastructura de transport rutier, feroviar și naval”. Ministerul Transporturilor vrea ca lucrările la aceste proiecte să se poată desfășura și în cadrul ariilor naturale protejate, inclusiv în zonele de protecție integrală, sau în zonele tampon ale acestora, potrivit proiectului de ordonanță de urgență.

Proiectul CNAIR vrea să eludeze proiectul de mediu

Și nu este singura modificare pe care Ministerul Transporturilor vrea să o facă.

Potrivit proiectul de OUG, „în condițiile în care, după emiterea acordului de mediu, pentru proiecte de infrastructură de transport de interes național, aliniamentul obiectivului și soluțiile tehnice se modifică, rămânând însă în limitele zonei pentru care a fost analizat impactul proiectului asupra mediului, revizuirea actului de reglementare nu este necesară”.

Se creează riscul unor blocaje ulterioare a proiectelor și posibilitatea declanșării de către Comisia Europeană a procedurii de infringement

Grăbirea procesului de pregătire a proiectelor de transport prin excepții legislative este aparentă. Din contră, excepțiile crează riscul unor blocaje ulterioare din cauza pregătirii necorespunzătoare a proiectelor. Un al doilea risc este posibilitatea demarării de către Comisia Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea de către România a legislației europene de mediu”, detaliază cei de la World Wide Fund, organizație non-guvernamentală pentru conservarea naturii și restaurarea ecologică a mediului natural.

LĂSAȚI UN MESAJ