Afecțiunile coloanei vertebrale și durerile de spate au început să fie din ce în ce mai dese, mai ales la tineri și adolescenți. Kinetoterapia este prima metodă de prevenire a apariției și evoluției acestor afecțiuni

Un somn neliniștit, cifoza, scolioza și hernia de disc sunt doar câteva afecțiuni determinate de o postură incorectă în timpul activităților noastre zilnice.

Kinetoterapia este prima metodă de prevenire a apariției și evoluției acestor afecțiuni. Mai exact, vorbim de conceptul școala spatelui”, un program de educație posturală adresat coloanei vertebrale, toracelui, abdomenului, centurii scapulohumerală, bazinului și membrelor.

Persoanele care suferă de aceste afecțiuni trebuie să învețe care este postura corectă a spatelui și cum să mențină această postură. Vorbim de postura în timpul somnului, pe scaun, în timpul șofatului sau când stăm în picioare.

Așadar, cum dormim?  

Somnul este important pentru odihna coloanei vertebrale. Patul ideal este un pat dur, cu o pernă mică sub cap. Ridicarea din pat se face fără solicitarea coloanei: ne rulăm pe o parte, coborâm picioarele la marginea patului și ne ridicăm împingând cu brațele astfel încât coloana să rămână dreaptă.

Cum stăm pe scaun?

La birou, statul pe scaun este cea mai solicitantă poziție pentru coloana vertebrală. Șezutul trebuie să atingă spătarul scaunului, iar spatele să fie lipit de spătar, cu umerii drepți și antebrațele sprijinite pe birou. La fiecare 30 minute se fac pauze în care se execută mișcări ușoare de întindere și se schimbă poziția.

Cum stăm în picioare?

Când stăm în picioare trebuie să avem o poziție dreaptă, fără curbarea coloanei.

Picioarele trebuie să fie ușor îndepărtate astfel încât umerii, șoldurile și gleznele să fie aliniate.

Cum șofăm?

Când șofăm, scaunul mașinii trebuie să fie ergonomic și să respecte curburile coloanei vertebrale. Scaunul se apropie de volan suficient de mult încât genunchii să fie îndoiți la mai puțin de 90o, fiind poziționați mai sus de șolduri. Se recomandă opririle dese, la maxim o oră interval.

 

“Școala spatelui sau educația posturală cum prefer să o numesc este un  mijloc de prevenire a dizarmoniilor coloanei vertebrale, a alterării schemelor motorii și nu în ultimul rând de educare a mișcării corecte. Toate gesturile și mișcările care se fac în timpul zilei derivă de la o extraordinară interacțiune și coordonare între mai multe sisteme, capabile să ne facă să îndeplinim totul în mod extrem de spontan (mers, alergat, sărit, etc).  Funcționarea  incorectă  chiar și a unuia dintre aceste sisteme duc mai târziu la importante disfuncții/ tulburări posturale, lăsând să intuim că ceea ce înainte era natural poate deveni aproape imposibil” a declarant Alexandra CIOBANU, fiziokinetoterapeut.

LĂSAȚI UN MESAJ