Share

Este îngrijorător faptul că 250.000 de elevi nu au avut acces la educația online în aceste luni de pandemie iar soluțiile pe care trebuia să le ia Ministrul Educației, Monica Anisie, au întârziat să apară. În județul Iași, un număr de 11.000 de elevi au fost privați de educație din cauza faptului că nu aveau acces la internet sau la un dispozitiv prin care să-și desfășoare activitatea.

Lipsa materialelor necesare pentru desfășurarea orelor online este o adevărată problemă pentru elevii români

În mediul urban ne lovim de probleme mai complexe. Astfel, grupul civic ”Părinții cer schimbare” a realizat un sondaj online la care a răspuns un număr de 1048 de persoane din care 93% trăiesc în mediul urban. Rezultatele arată faptul că 22% dintre profesori nu au susținut ore online și nu au interacționat în niciun fel cu elevii. De asemenea, aflăm și că 51% din elevi au făcut două ore pe săptămână sau mai puțin.

Digitalizarea educației este aproape inexistentă, iar acest fapt se vede și în lipsa materialelor, dar și în lipsa pregătirii cadrelor didactice pentru a se adapta acestui concept. Mai mult decât atât, fără feedback din partea elevilor (cel puțin la final de semestru) scade calitatea actului educațional și armonia din relația elev-profesor. Un alt aspect pe care îl consider foarte important este numărul de ore pe care îl petreci în fața unui dispozitiv electronic.

Dacă într-o zi de școală normală 6-7 ore de curs sunt destul de multe, dacă vorbim de școala online putem aprecia că acest număr de ore este dezastruos. Pe lângă faptul că elevii își pierd concentrarea și apare disconfortul (dureri de cap, de ochi sau de spate), foarte mulți specialiști au subliniat efectul negativ al tehnologiei asupra creierului și al laturii sociale. Dincolo de orele de curs, trebuie să ne gândim la orele petrecute de elev în fața aceluiași calculator/ telefon pentru a-și face temele” a declarat Alina Sava, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, ia în calcul și varianta ca elevii să-și continue activitatea în mediul online din luna septembrie. Consecințele acestei perioade vor afecta o mare parte din elevii români. În contextul în care, 40% dintre elevi nu pot face deducții logice pe baza unor materiale primite și nu reușesc să înțeleagă un text citit la prima vedere, perioada pandemiei va agrava această situație.

România se află pe locul 1 în Europa la analfabetismul funcțional

Contactată de reporterii Ziarului ”Bună Dimineața Iași”, Mioara Peste, directoarea Școlii Gimnaziale ”Nicolae Iorga” din Iași a declarat:

Ar fi mai bine să realizăm orele în sistemul clasic față în față, la școală, în sălile de clasă, în laboratoare dar dacă condițiile epidemiologice o să se impună vom continua în mediul online, alternativ. Încercăm să ne adaptăm în funcție de ceea ce o să se întâmple având ca obiectiv principal binele copiilor și asigurarea dreptului la educație

Totuși, mulți copii din mediul rural provin din familii cu un venit scăzut iar acest lucru face ca accesul la educație să fie aproape imposibil. Lipsa internetului, resurselor și a posibilităților materiale sunt o adevărată problemă în parcursul educațional online al elevilor.

Întrebată de reporterii ziarului ”Bună Dimineața Iași” dacă crede că elevii ieșeni vor avea posibilitatea de a participa din toamnă la orele online, Alina Sava a declarat:

Desigur că nu. Din păcate, 32% dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar nu au acces individual exclusiv la un dispozitiv funcțional (desktop, laptop, tabletă), ceea ce face ca prezența elevilor la orele organizate online să fie parțială sau deloc.

La nivel național, numărul efectiv al copiilor care nu au acces sau au acces limitat la un dispozitiv pentru a participa la educație online este de fapt de 903.870 elevi, de 3,6 ori mai mare decât evaluarea MEC, conform Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES).

Școala online a adâncit problemele elevilor din medii vulnerabile: potențialul mare al abandonului școlar, situația socio-economică precară (ceea ce duce la performanțe scăzute), imposibilitatea de a învăța (în ciuda dorinței copiilor). Deși este inadmisibil ca în secolul 21 elevii din mediul rural sau fără posibilități financiare să nu aibă acces la educație, impresia lăsată de autorități este că această normalitate trebuie acceptată ca atare

Bineînțeles, în această perioadă de pandemie au existat diverse discuții pe tema orelor online iar Ministrul Educației, Monica Anisiei, a declarat că autoritățile locale împreună cu Inspectoratele Școlare trebuie să găsească soluții la nivel regional.

Au fost inițiate diverse campanii, însă fără a avea o finalitate

În ciuda cererilor înainte de către Consiliul Elevilor sau de către societatea civilă pentru a se elabora o strategie clară care să combată această problemă, decidenții nu par a fi preocupați de situație. Mai mult decât atât, pentru perioada de cursuri online din anul școlar 2019-2020, a fost nevoie ca diferite persoane, companii sau ONG-uri să se mobilizeze și să ofere dispozitive sau abonamente la internet copiilor” a declarat Alina Sava, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Iași.


Share

LĂSAȚI UN MESAJ