Share

“Bilanțul pentru autostrada A8, după 8 luni de guvernare, se rezumă la sintagma: ”rămâne cum am stabilit…”

​După ce au anulat șansele ieșenilor de a vedea începută construcția efectivă a Autostrăzii Unirii încă din acest an, așa cum era prevăzut în calendarul proiectului parteneriatului public-privat pentru tronsonul Iași-Tg. Neamț, guvernarea actuală a ascuns în sertare tot ce s-a făcut până acum în cadrul acestui proiect și o ia de fapt, din nou, de la zero. Afirmă (a cata oara!?) că Autostrada Unirii trebuie să asigure legătura Iasiului și a Moldovei cu vestul țării și al Europei.(?!)

Printre vorbe, anunță pompos că au reușit să emită o ordonanță prin care constată că tronsonul Iași-Tg. Neamț din A8 este de fapt o autostradă distinctă. Au găsit în sfârșit borna zero a autostrăzii. De două ori! Peste alte 8 luni vom avea oare trei?

”Eforturile” PNL-PMP la Autostrada A8 au demarat cu anularea construirii tronsonului Iași-Tg. Neamț, continuă cu amânări ale studiilor pe tronsoanele de la Tg. Neamț la Tg. Mureș și se desăvârșește prin deja ”normalele” amânări ale altor și altor documentații pentru ”noua” autostrada Iași-Tg. Neamț.

Începem să simțim și în această guvernare apetența deosebita a penelistilor pentru studii, documentații, proiectare, în spiritul devizei deja consacrate a liberalilor de modă nouă: ”numai pentru noi înșine”.

Citeste si   Ministrul Apărării a anunțat care sunt spitalele din România unde vor fi depozitate vaccinurile anti-coronavirus 

Poate preferință pentru studii atribuite în sistem etatist, birocratic și greoi, întotdeauna cu suspiciuni de ”comisionare”, justifică și dublarea ”din pix” a valorii autostrăzii: de la 4,072 miliarde de euro plus T.V.A. (conform Master Planului General de Transport al României) până la circa 8 miliarde de euro (conform estimărilor făcute de actualul guvern). Ar trebui să ne mulțumim că nu au stabilit valoarea autostrăzii la 11-12 miliarde de euro, așa cum a făcut un fost ministru liberal al transporturilor?! Obișnuința de exagerare a valorii arată oare dorința de a face realizabilă autostrada?

Românii au senzația de ”deja-vu” știind din guvernările anterioare că penelistii (re)/lansează o multitudine de studii dar dau chix când trebuie să construiască ceva. De la șantierele deschise pe care se lucrează cu mari întârzieri până la lipsa unor șantiere noi.
​Acum, trecând peste criticile care deși se înmulțesc pe zi ce trece, sunt absolut justificate și denotă o neîncredere crescândă, putem să gândim despre Guvernul Orban că, de fapt, nu este capabil să implementeze un proiect de importanța autostrăzii A8. Fie ea și împărțită în două autostrăzi distincte plus un pod pe care îl contempla virtual de 8 luni.

Citeste si   Doliu în lumea politică: un fost primar a murit, la scurt timp după soţie

Daca ar fi vrut să construiască tronsonul Iași-Tg. Neamț, ar fi continuat demersurile guvernelor anterioare, îmbunătățind proiectul PPP prin soluțiile pe care le-am prezentat public atât eu cât și alți specialiști în transporturi și infrastructură.

1.Amintesc că asigurarea sumelor estimate a se încasa din taxele de autostradă, se poate face din buget pe toată perioada în care în Romania nu se va plăti taxa pe nicio autostrada (o suma absolut suportabilă de circa 16 milioane de euro/anual).

2.Realizarea proiectului tehnic de execuție, precedată de revizuirea Studiului de Fezabilitate, se putea externaliza în cadrul procedurii PPP. Asta dacă guvernul considera că acel constructor care câștigă licitația pentru construcția plus întreținerea autostrăzii (pe o perioada de 26 de ani) nu trebuie să întocmească și această documentație.

Evităm procedurile etatiste, birocratice și greoaie în care ne-a reîntors acest guvern

Bineînțeles că evitam și suspiciunile de comisionare pentru că o companie privată nu solicită ”comision” unei alte companii private ca să îi atribuie realizarea proiectului de construcție a autostrăzii(!!). Dimpotrivă, este interesata să primească documentația cât mai repede, foarte bine realizată și cu costuri minime. Pentru că în baza acesteia va construi un obiectiv pe care îl va întreține timp de zeci de ani.

Citeste si   Robert Cazanciuc: „Am convocat Biroul permanent al Senatului pentru dublarea alocațiilor. Colegii de la PNL și USR lipsesc de o lună”

Daca ar fi vrut să grăbească și construcția podului peste Prut de la Ungheni, ar fi finalizat documentația de mediu deja începută și nu ar fi demarat una nouă. Cu atât mai mult cu cât termenul pentru utilizarea/pierderea fondurilor europene aferente este de 31 decembrie 2020, respectiv peste mai puțin de…8 luni.

De asemenea, daca ar fi vrut să construiască autostrada Tg. Neamț-Tg. Mureș, nu ar fi amânat finalizarea revizuirii Studiului de Fezabilitate. Dimpotrivă, ar fi grăbit lucrările. Dar, în loc să auzim dinspre guvern de o devansare a termenului, se înmulțesc sursele care induc ideea că ne pregătește o noua amânare, undeva spre 2022!

OPT luni de guvernare PNL-PMP au însemnat, în privința Autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Tg. Mureș, asumare doar prin vorbe și, mai degrabă, abandon prin fapte. Ne așteptam, din păcate, ca, în mai puțin de 6 luni de guvernare  cât ar mai avea până la următoarele alegeri parlamentare sau până la moțiunea de cenzură, să continue vorbele iar faptele să se traducă în ”revelații” de noi borne kilometrice sau alte și alte amânări de termene și tergiversări.


Share

LĂSAȚI UN MESAJ