ideall.ro

Ministrul Justiției “patronează” o selecție națională pentru procurorii europeni în baza O.U.G. nr.8/2019 cu încălcarea Regulamentului UE nr.2017/1939 privind instituirea Parchetului European (EPPO)

În ziua în care Guvernul a adoptat neconstituționala Ordonanță de Urgentă nr. 7/2019 care i-a scos în stradă, din nou pe români, iar pe treptele instantelor – pe judecători si procurori, în aceeași zi, la propunerea aceluiași ministru al justiției T. Toader, Guvernul a adoptat și O.U.G. nr. 8/2019 pentru organizarea selecției candidaților la funcția de procuror european și de procuror european delegat, dar cu încălcarea chiar a prevederilor Regulamentului UE 2017/1939.

În baza O.U.G. nr. 8/2019, ministrul justiției derulează după bunul plac și în mod discreționar, selecția națională a celor trei candidați care vor fi propuși pentru a ocupa unicul post de procuror european ce revine României în Colegiul procurorilor din viitorul Parchet European. Selecția procurorului european, precum și a procurorilor europeni delegați este distinctă de procedura derulată de Consiliul UE si de Parlamentul European pentru funcția de Procuror – sef al Parchetului European, în urma căreia candidatul român, procurorul Laura Codruța Kovesi, are cele mai mari șanse să obțină locul întâi și conducerea pentru 7 ani a Parchetului European.

Ministrul Justiției a eliminat mai multe cerințe obligatorii pe care viitorii candidați trebuie să le îndeplinească

Potrivit O.U.G. nr. 8/2019, Ministrul Justiției a eliminat mai multe cerințe obligatorii pe care viitorii candidați trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi selectați drept candidați pentru Parchetul European.

sensodays.ro

Astfel, a fost eliminată cerința ca toți candidații să ofere toate garanțiile de independență, prin intermediul unei declarații prin care să își asume angajamentul de a acționa independent și în interesul public, în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul EPPO, și să declare orice interese care ar putea să afecteze independența lor. Criteriul experienței profesionale a fost restrâns doar la cunoașterea sistemului judiciar românesc, fiind eliminată intenționat “experiența practică relevantă în ceea ce privește investigațiile financiare și cooperarea judiciară internațională în materie penală.”

Nici în cuprinsul OUG 8/2019 și nici în Anunțul de selecție publicat pe pagina de internet a Ministerului Justiției, nu se regăsește o altă condiție de eligibilitate a viitorului candidat: obligația de a deține sau de a fi în măsură să obțină un certificat valabil de acces la informații clasificate la nivelul secretelor UE, de la autoritatea sa națională de securitate (în România, certificat ORNISS).

Același act normativ al Guvernului restrânge în mod nejustificat, participarea la procedura națională de selecție, a judecătorilor cu grad de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, deși procurorii cu grad de parchet de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pot participa la selecție, iar Regulamentul EPPO enumeră în lista criteriilor de eligibilitate “calificările necesare pentru numirea în cele mai înalte funcții de la nivelul parchetelor și al magistraturilor din statele lor membre“.

Ordonanța de Urgență nr. 8/2019 conține și dispoziții discriminatorii

Ordonanța de Urgență nr. 8/2019 conține și dispoziții discriminatorii, încălcând atât Regulamentul EPPO nr. 2017/1939, cât și Regulamentul UE nr. 31/1962 privind Statutul funcționarilor Uniunii Europene și Regimul aplicabil celorlalți agenți ai Comunității Economice Europene și ai Comunității Europene a Energiei Atomice. Astfel, ministrul justiției a limitat competențele lingvistice ale candidaților exclusiv la limbile engleză și franceză, deși cerințele europene pentru Parchetul European impun candidaților “ o cunoaștere aprofundată a uneia dintre limbile Uniunii și o cunoaștere satisfăcătoare a altei limbi a Uniunii, în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (e) din Regimul aplicabil celorlalți agenți ai CE.

Nici procedura de selecție stabilită prin O.U.G. nr.8/2019 nu respectă criteriile de transparență și expertiză a membrilor comisiei de selectie în conformitate cu Regulamentul EPPO. Deși urmează a fi desemnați candidații României pentru funcția de procuror european și respectiv, de procuror european delegat, în „Comisia de selecţie Tudorel Toader” nu se regăsește nici măcar un procuror de carieră în activitate: Procurorul general, alt procuror-șef din cadrul structurilor Parchetului General, Vicepreședintele CSM (procuror) ori procurori -membri ai Secției de procurori a CSM. Comisia de selecție este formată exclusiv din: ministrul justiţiei, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii (judecător Lia Savonea) şi doi specialişti în domeniul cooperării judiciare internaţionale în materie penală, desemnaţi tot de către ministrul justiţiei.

Puterea politică și discreționară a ministrului justiției în selecția viitorilor candidați ai României este însă consacrată prin art. 1 alin. (1) și respectiv art. 3 alin. (2) din OUG nr. 8/2019: „Ministrul justiţiei desemnează trei candidaţi în numele României în vederea numirii, de către Consiliul Uniunii Europene, în funcţia de procuror european”; “Candidaţii la funcţia de procuror european delegat în România sunt desemnaţi de ministrul justiţiei în urma unei proceduri de selecţie”.

Prin comparație, celelalte țări europene care își vor desemna procurorii europeni au stabilit întreagă procedură de selectie sub autoritatea profesională a Procurorului general, după caz, a Consiliului Judiciar sau al Magistraturii din țara respectivă.

Toți candidații României propuși de ministrul justitiei vor fi cu adevărat evaluați de către juriul de experți internațional

Toți candidații României propuși de ministrul justitiei vor fi cu adevărat evaluați de către juriul de experți internațional care au evaluat și candidații pentru funcția de Procuror – șef european. Potrivit Regulamentului EPPO, în cazul în care juriul de selecție constată că un candidat național nu îndeplinește condițiile necesare (obligatorii) pentru îndeplinirea atribuțiilor procurorului european, avizul acestuia este obligatoriu pentru Consiliul UE, iar candidatul în cauză este respins.

Solicităm ministrului justiției modificarea OUG nr. 8/2019 în acord cu Regulamentul EPPO 2017/1939 și derularea întregii proceduri de selecție în mod transparent și profesionist, prin implicarea Parchetului General și a conducerii Consiliului Superior al Magistraturii, la nivel de președinte și de vicepreședinte.

babyliss-romania.ro

LĂSAȚI UN MESAJ