Share

Sindromul Epuizării Profesionale sau sindromul Burnout este o stare de extenuare emoțională și mentală cauzată de expunerea excesivă și îndelungată la stres

A fost descris pentru prima dată în anii ‘70 ca un set de simptome corelate cu locul de muncă, ce apar la indivizi fără istoric de disfuncție psihiatrică sau psihologică. Din 2019, Burnout a fost recunoscut de Organizația Mondială a Sănătății ca o stare de boală și trecut în ICD (International Classification of Diseases).

Simptomele Burnout-ului

Sindromul Burnout prezintă 3 mari caracteristici:

  1. Extenuarea – în special, un sentiment de oboseală emoțională ce poate fi corelat cu alocarea excesivă de timp unei sarcini sau unui proiect care nu aduce vreun beneficiu;
  2. Depersonalizarea – atitudinea distantă sau indiferentă față de muncă și sentimente de negativism și cinism, manifestate printr-un comportament ostil față de colegii de muncă; pe parcurs persoana va da un randament mult mai scăzut la locul de muncă și va oferi servicii mult mai slabe din punct de vedere calitativ
  3. Nivelul redus de satisfacție pe plan profesional – tendința de a evalua negativ meritul muncii proprii, persoana nesimțindu-se capabilă de a realiza anumite sarcini și prezentând o stimă de sine scăzută în ceea ce privește cariera și viața personală.
Citeste si   CERINȚELE minime ale unui LAPTOP de GAMING

Alte simptome nespecifice care sunt corelate cu epuizarea profesională sunt acumularea de furie și frustrare sau rigiditatea și lipsa de flexibilitate în ceea ce privește condițiile de muncă. De asemenea, se asociază cu dureri de cap, scăderea imunității sau insomnii.

Chiar dacă Burnout-ul este asociat cu expunerea prelungită la un stres sever, acesta nu trebuie confundat cu stresul îndelungat. Dacă stresul presupune o stare de alertă și hiperactivitate, cu apariția unor emoții necontrolate din cauza asumării prea multor sarcini, Burnout-ul se referă la sustragerea de la preluarea de sarcini, în care persoana se simtă neajutorată și fără speranță, fiind secătuită din punct de vedere emoțional.

Citeste si   CERINȚELE minime ale unui LAPTOP de GAMING

CAUZE

Burnout-ul nu este cauzat doar de un loc de muncă solicitant sau de asumarea prea multor responsabilități. Există o serie de factori care contribuie la apariția acestei condiții, incluzând stilul de viață sau trăsăturile de personalitate. Lipsa relațiilor stabile, munca în exces, fără pauze, perfecționismul sau o perspectivă pesimistă despre sine sau lume, sunt doar câteva din elementele care pot predispune o persoană să-și forțeze limitele și să se suprasatureze.

5 pași de acțiune contra Burnout

  • Să înțelegem că sunt metode prin care putem gestiona factorii stresori care ne supun unui risc de sindrom Burnout!
  • Să cerem suportul managerului, colegilor și prietenilor care ne-ar putea ajuta să facem față mai bine stresului și sindromului Burnout!
  • Să luăm pauze de la muncă! Plimbările în aer liber s-au dovedit a fi eficiente, la fel și exercițiile fizice.
  • Să înțelegem ce ne place la locul de muncă și să ne axăm pe interesele și pasiunile noastre!
  • Să alegem o nouă perspectivă asupra situației când ne confruntăm cu stresul de la muncă!
Citeste si   CERINȚELE minime ale unui LAPTOP de GAMING

E foarte important să recunoaștem primele semne ale instalării acestei tulburări afective pentru a încerca să o tratăm și să o prevenim cât mai eficient întrucât efectele acesteia se pot răsfrânge și asupra altor domenii ale vieții noastre.

Din păcate, numeroase studii au arătat că Burnout-ul este deseori corelat cu un nivel ridicat al distres-ului personal, cu epuizarea fizică, insomnie, consum ridicat de droguri sau alcool și probleme maritale sau familale.

De asemenea, profesional acest fenomen este corelat cu o productivitate scăzută, cu o rată ridicată a absenteismului și cu o dispoziție afectivă negativă la locul de muncăa declarat Corina DONDAS, psiholog și psihoterapeut.


Share
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ